Ontmoetingsplek om dromen waar te maken

Jeugdorganisatie Fleks: springplank voor ondernemerschap

© Fleks

 

Hoe kunnen we jongeren met dezelfde passie de nodige plaats en ondersteuning bieden om met elkaar in contact te komen? Vanuit deze vraag richtte enkele enthousiastelingen de jongerenorganisatie Fleks op. Fleks biedt voor geëngageerde en gepassioneerde jongeren een platform om elkaar te ontmoeten en te praten over ondernemen in de brede zin van het woord. Dit gaat van een vzw opstarten tot de creatieve ontwikkeling van hun artistieke talenten.   

Een passie voor ondernemerschap en creativiteit: meer was er niet nodig voor Soraya Hayani, Yasmien Naciri en hun team om jongerenorganisatie Fleks uit de grond te stampen. Yasmien steekt maar al te graag de handen uit de mouwen om zoveel mogelijk mensen te helpen. Zo is ze ook oprichtster van de humanitaire vzw Amana. ‘Ondernemen zit in mijn bloed’, zegt Yasmien. ‘Ik kreeg voortdurend de vraag van jongeren “hoe start ik een webshop op of hoe ziet het perfecte communicatieplan eruit?”. Door mijn drukke agenda werd het onmogelijk om al die vragen te beantwoorden. En zo ontstond Fleks.’

Volgens Yasmien is een jongerenorganisatie een van de belangrijkste plekken waar jongeren zichzelf kunnen ontplooien. ‘Jongeren hebben concrete vragen over hun ondernemersideeën, maar hebben vaak niet de nodige tools. Fleks bundelt de vragen van jongeren, geeft hen een plek om hun ideeën uit te wisselen en reikt hen de nodige tips en tricks aan.’

In samenwerking met andere ondernemers en professionals begeleidt Fleks de jongeren intensief. Maar Fleks staat niet enkel voor ondernemen. Het biedt ook een plek voor jongeren met schrijfambities, de zoektocht naar een job en het organiseren van events.

Op 1 december 2017 werd in Deurne het officiële startschot van Fleks gegeven. De naam van het evenement ‘FLEKS your MIND’ omschrijft de jongerenorganisatie helemaal. Fleks staat voor food for thought en inspiratie: van een quiz tot een slam poetry avond.

© Yassine Atari

Slam poet Nouha Rannoun in actie op Fleksin.

Meer dan een tooghuis

Jeugdhuizen hebben doorgaans een eerder ‘traditioneel’ profiel: meestal staat de toog er centraal, de nadruk ligt er minder op het activiteitenaanbod en er wordt een minder divers publiek aangesproken. Fleks is geen traditioneel jeugdhuis. ‘Jongeren hebben vandaag niet alleen nood aan feestjes en drank’, zegt bestuurslid Ermin Crljenković. ‘Fleks is een ontmoetingsplek. De muziek verdwijnt op de achtergrond.’

‘Traditionele jeugdhuizen zijn afgestemd op een specifieke doelgroep met specifieke voorkeuren, behoeften en interesses. Als je een diverse groep wil bereiken, moet je ook met hun noden en behoeften rekening houden.’

© Fleks

 

De oplossing volgens Fleks: de bal in het kamp van de jongeren zelf leggen. ‘We vertrekken vanuit de wil van de jongeren zelf. We proberen om zoveel mogelijk interactie te hebben met onze volgers en likers. Aan de hand van polls op sociale media en brainstormsessies met onze leden achterhalen we waar er vraag naar is.’

Toch is Ermin ervan overtuigd dat de traditionele jeugdhuizen nog lang niet afgeschreven zijn. ‘Het is geen of-of, maar een en-enverhaal. Het is een goede zaak dat jongeren kunnen kiezen uit een ruim en breed aanbod.’

Kennismaking met culturen

Er beweegt wel wat in Antwerpen op het vlak van diverse jeugdorganisaties. Fleks lijkt deel uit te maken van een heuse beweging – met onder andere de Afro-Belgische jongerenorganisatie Kilalo. Ermin ziet deze beweging eerder als iets positiefs. ‘Het is een win-winsituatie.’

Op vraag van Kilalo werkt Fleks sinds afgelopen zaterdag mee aan hun initiatief “Celebrating Cultures”. Om de twee maanden kiest Kilalo een aantal landen uit waarbij er een andere cultuur in de kijker wordt gezet. Zo bieden ze aan jongeren de mogelijkheid om de geschiedenis van andere landen te leren kennen en stimuleren ze hen om open te staan voor andere culturen. ‘Het initiatief van Kilalo sluit volledig aan bij onze missie om de creatieve en artistieke ontwikkeling van jongeren te stimuleren.’

Fleks hoopt in de toekomst op meer samenwerkingen. ‘We zijn nog geen jaar open. Het is dus logisch dat we nog meer kunnen groeien. We zien elke samenwerking als een mogelijkheid om dingen bij te leren. Als we samenwerken kunnen we veel meer bereiken dan alleen.’

Voor iedereen

‘Er is een gebrek aan rolmodellen met een migratieachtergrond in jeugdorganisaties voor jongeren’

Ermin legt uit dat weinig organisaties in staat zijn om alle jongeren te bereiken. ‘Vooral voor jongeren met een migratieachtergrond ligt de drempel naar het ondernemerschap vaak te hoog. Dat heeft te maken met discriminatie, maar ook met het beperkte netwerk dat zij voor handen hebben. Er is ook een gebrek aan rolmodellen met een migratieachtergrond in jeugdorganisaties. Een vicieuze cirkel dus.’

De sleutel tot succes is volgens Ermin een raad van bestuur die zelf ook divers is. ‘Antwerpen is heel divers. Met ons divers bestuur kunnen wij voor alle jongeren een voorbeeld zijn. Elke jongere kan zich wel met iemand identificeren. Jongeren met een andere migratieachtergrond zijn zich vaak niet bewust van hun capaciteiten. Wij willen laten zien van: “Migratieachtergrond of niet, wij hebben bijna een diploma op zak. Jullie kunnen dat ook!”.’

Fleks wil ook jongeren in armoede een duwtje in de rug geven. ‘Ook zij kunnen met hun talenten en ambities hun dromen verwezenlijken, maar vaak geloven ze daar niet meer in. Ons doel is om hen terug bewust te maken van hun kwaliteiten.’

Om iedereen te bereiken houdt Fleks haar evenementen bewust zeer laagdrempelig. ‘De meeste evenementen zijn gratis, soms vragen we een bijdrage van drie euro. Dat is puur om onze organisatie levende te kunnen houden. Wij hebben totaal geen winstoogmerk.’

© Fleks

 

© Fleks

 

Springplank voor stoutste dromen

Fleks hoopt jongeren - met een migratiegrond of niet, in armoede of niet - zo goed mogelijk te ondersteunen. ‘We gaan er niet enkel vanuit wat wij, als bestuursleden, kunnen doen. We brengen de jongeren ook in contact met ons netwerk van partners (andere organisaties, ondernemers en professionals).’

‘Jongeren kunnen niet terugvallen op een netwerk. Wij bieden hen een plek om contacten te leggen en hun netwerk uit te breiden’

Fleks biedt ook een plek waar jongeren hun eigen netwerk kunnen uitbreiden. ‘Uit onderzoek blijkt dat jongeren het vaak heel moeilijk hebben om een nieuwe functie te zoeken of een eigen onderneming te starten. De voornaamste reden is dat ze niet kunnen terugvallen op een netwerk. Sponsoring vinden wordt dan bijvoorbeeld erg moeilijk. Wij bieden hen een plek om contacten te leggen en hun netwerk uit te breiden.’

Fleks ondersteunt jongeren niet enkel op ondernemend vlak, maar ook creatief en educatief. ‘We zorgen ervoor dat jongeren zich zo goed mogelijk kunnen ontplooien in hun talenten, waarbij we inspelen op hun creatieve kijk op de wereld. We zijn een soort van springplank voor hun stoutste dromen. Jongeren kunnen hier ook van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat komen studeren. Zelfs tijdens het weekend staan onze deuren wagenwijd open.’

© Yassine Atari​

‘We willen jongeren een podium geven om hun artistieke talenten te tonen en ontwikkelen.’

Overgaan tot actie

Vanaf september 2017 heeft Fleks een uitvalbasis in Deurne. ‘Dat heeft ons bloed, zweet en tranen gekost’, vertelt Ermin. ‘Het was hier een zootje: de muren waren volgeklad met graffiti, er waren geen ramen en de ruimte was volgepropt tot aan het plafond. We hadden negenduizend euro aan renovatiekosten. Tel daarbij de maandelijkse huurprijs op en een jeugdorganisatie wordt al snel het omgekeerde van wat het zou moeten zijn. Daarom hebben we een Gofundme opgestart.’

Ermin legt uit dat de Gofundme zorgt voor een onzekerheid die wegvalt. ‘Zodra we ons minder zorgen moeten maken over de renovatiekosten en huurprijs kunnen we écht in actie schieten en onze beloftes waarmaken. Dan kunnen we ons inhoudelijk aanbod sterk uitbreiden met evenementen met inhoud: lezingen, seminaries en workshops. Van “hoe ziet een goed LinkedIn-profiel eruit?”, timemanagement, presentation skills, personal branding, tot make-upworkshops.’

In de toekomst hoopt Fleks meer en meer jongeren te besmetten met hun enthousiasme voor ondernemerschap. ‘Het blijft enorm moeilijk om jongeren aan te trekken. Jongeren blijven graag thuis in hun zetel of gaan met vrienden op stap. Wat zouden ze dan in een niet-traditioneel jeugdhuis gaan doen, waar geen drank is? Binnenkort gaan we de straat op, en trekken we naar scholen en organisaties om onze missie duidelijk te maken. Zo hopen we meer jongeren te overtuigen.’

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift