Europees Milieuagentschap pleit voor strengere normen
1 op de 5 Europeanen lijdt onder geluidsvervuiling
Meer dan 110 miljoen Europeanen - of ruim 1 op de 5 - wordt blootgesteld aan ongezonde niveaus van verkeerslawaai. Het Europees Milieuagentschap pleit voor strengere normen en meer aandacht voor het probleem.
Het wegverkeer is met voorsprong de belangrijkste bron van geluidsoverlast in Europa, met name in dichtbevolkte steden. Naar schatting 92 miljoen Europeanen worden blootgesteld aan verkeerslawaai dat hoger ligt dan de Europese normen.
Bovendien zijn die normen ook nog eens aan herziening toe, zegt het agentschap. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beveelt immers strengere drempelwaarden aan. Als die in rekening gebracht worden, komt het totaal aantal Europeanen dat aan ongezonde niveaus is blootgesteld op 150 miljoen - of ruim 30 procent van de bevolking.
Gevolgen voor de gezondheid
De impact op volksgezondheid is niet te onderschatten. Geluidsvervuiling is hinderlijk en verstoort de slaap, maar het beïnvloedt ook de gezondheid via onderling verbonden processen. Zo wordt het in verband gebracht met 66.000 vroegtijdige sterfgevallen, 50.000 gevallen van hart- en vaatziekten en 22.000 nieuwe gevallen van diabetes type 2 per jaar. Nieuw onderzoek linkt lawaai ook aan duizenden gevallen van depressie en dementie.
En kinderen en jongeren zijn extra kwetsbaar, blijkt uit de meest recente gegevens. Die spreken van meer dan 560.000 gevallen van leesproblemen, 63.000 gedragsproblemen en 272.000 gevallen van overgewicht bij kinderen door chronische blootstelling aan lawaai.
Economie en milieu
Dat betekent ook dat verkeerslawaai een flinke economisch prijskaartje heeft: minstens 95,6 miljard euro aan economische schade per jaar - of 0,6% van het Europese bruto binnenlands product.
Daar komt nog de invloed op het milieu bij. Uit de nieuwe cijfers blijkt dat minstens 29% van de beschermde natuurgebieden in Europa te maken heeft met geluidsniveaus die van invloed kunnen zijn op het gedrag van landdieren. Onder water zijn het vooral dieren als walvissen en dolfijnen die last hebben van geluidsvervuiling door schepen.
Oplossingen
In de voorbije jaren is het aantal mensen dat ernstig hinder ondervindt van verkeerslawaai met amper 3% gedaald, en er is dus een pak meer nodig om de doelstelling tegen 2030 te halen, zegt het Europees Milieuagentschap.
De oplossingen daarvoor zijn bekend: meer groene en stille ruimtes in de steden bijvoorbeeld, en strengere snelheidslimieten. Maar er zijn ook andere ingrepen mogelijk, zoals geluidsarme banden op auto’s, of beter onderhoud van de spoorweginfrastructuur.
Niets missen?
Abonneer je op (één van) onze nieuwsbrieven.
