Aanleg enorm kanaal Nicaragua nog altijd niet begonnen

Nieuws

Aanleg enorm kanaal Nicaragua nog altijd niet begonnen

Aanleg enorm kanaal Nicaragua nog altijd niet begonnen
Aanleg enorm kanaal Nicaragua nog altijd niet begonnen

IPS

08 april 2016

In Nicaragua is de bouw van een enorm kanaal tussen de twee oceanen na drie jaar nog altijd niet begonnen. Zware droogte en financiële problemen van de Chinese investeerder bedreigen het megaproject, zeggen tegenstanders.

Bijna drie jaar geleden wees Nicaragua de aanleg en het beheer (gedurende vijftig jaar) van het enorme kanaal toe aan de Chinese HKND Group (Hong Kong Nicaragua Canal Development).

Voorbereidende werken

In december 2014 begonnen met veel vertoon de voorbereidende weken. In Brito, waar het kanaal in de Grote Oceaan moet uitmonden en een havencomplex moet komen, werden wegen hersteld om vrachtvervoer mogelijk te maken.

Link

Lees ook: Nicaragua’s gedroomde kanaal

Sindsdien is er niets meer gebeurd. Aan het kanaal is men nog niet begonnen. Van de afgeleide projecten – onder meer een internationale luchthaven, twee diepzeehavens, een industriecomplex en een toeristisch complex – kwam evenmin iets in huis.

Volgens Telémaco Talavera, woordvoerder van de regeringscommissie die op het project toeziet, is er geen sprake van vertraging en verloopt alles volgens plan.

Een leger van internationale experts is volop bezig met de technische en wetenschappelijke studies, zegt hij. Zo werden er archeologische opgravingen gedaan op het tracé.

Bill Wild, woordvoerder van HKND Group, zei aan de Nicaraguaanse krant El Nuevo Diario dat in augustus of september de werken aan het havencomplex van Brito zouden beginnen.

50 miljard dollar

Het 278 kilometer lange, 520 meter brede en tot 30 meter diepe kanaal moet tegen eind 2019 de Atlantische en de Grote Oceaan met elkaar verbinden. De geraamde kostprijs is meer dan 50 miljard dollar.

Twee factoren bedreigen het project, zeggen tegenstanders. Door de extreme droogte, die nu al drie jaar aanhoudt, is het Cocibolcameer niet meer bevaarbaar. Het kanaal moet dat meer doorkruisen over ruim 100 kilometer.

Bovendien zijn er berichten van financiële media dat multimiljonair Wang Jing, voorzitter en directeur van HKND Group, 84 procent van zijn fortuin heeft verloren. Over zijn vermogen bestaat weinig transparantie, wat de onzekerheid nog voedt.

Grond voor de regering

Volgens tegenstanders van het kanaal zullen de deadlines daarom niet gehaald worden.

‘Ik zie geen enkele vooruitgang in het kanaal.’

‘Ik zie geen enkele vooruitgang in het kanaal’, zegt Octavio Ortega Arana, voorzitter van de Stichting van Gemeenten van Rivas. ‘Ik denk dat de regering de waardevolle grond van de boeren gaat inpalmen zodat de Sandinistische partij en de familieleden van president Daniel Ortega er zaken op kunnen doen.’

President Ortega bestuurde het land van 1985 tot 1990, als leider van het linkse FSLN, en keerde terug in 2007. Bij de verkiezingen in november is hij opnieuw kandidaat, dankzij een hervorming van de grondwet waardoor hij onbeperkt president zou kunnen blijven.

Tegen het megaproject is ook veel protest omdat voor zware milieuschade wordt gevreesd. Tegenstanders wijzen vooral op de kwetsbaarheid van het Cocibolcameer. Het is de op een na grootste zoetwaterbron van Latijns-Amerika.