Aantal kinderen dat thuis blijft van school daalt niet

Van alle kinderen in de schoolgaande leeftijd zit wereldwijd 11,5 procent thuis. Tien jaar geleden was dat 12,8 procent. Oorlogen, armoede en complexe humanitaire noodsituaties zijn er de oorzaak van dat amper vooruitgang wordt geboekt, constateert het VN-Kinderfonds Unicef.

Adeel Anwer (CC BY-ND 2.0)

Kinderen op weg naar huis na de school in Pakistan

‘Investeringen gericht op meer scholen en meer onderwijzers om de bevolkingsgroei bij te houden, zijn niet voldoende’, zei Jo Bourne, hoofd Onderwijs bij Unicef, bij de presentatie van de cijfers. ‘Met die benadering bereiken we de meest kwetsbare kinderen niet. Regeringen en de internationale gemeenschap moeten hun investeringen richten op het aanpakken van de oorzaken waarom kinderen niet naar school gaan.’

Van de 123 miljoen kinderen wereldwijd die school missen, woont 40 procent in de minst ontwikkelde landen en 20 procent in oorlogsgebieden.

Kinderen die wonen in de armste landen ter wereld en in oorlogsgebieden, gaan het vaakst niet naar school. Van de 123 miljoen kinderen wereldwijd die school missen, woont 40 procent in de minst ontwikkelde landen en 20 procent in oorlogsgebieden.

De oorlogen in Irak en Syrië hebben ertoe geleid dat 3,4 miljoen kinderen die normaal naar school zouden gaan, dit nu niet konden. Dat heeft eraan bijgedragen dat het aantal kinderen in het Midden-Oosten dat niet naar school gaat, momenteel weer op het niveau van 2017 ligt (16 miljoen).

In Afrika ten zuiden van de Sahara en Zuid-Azië, waar sprake is van ernstige armoede, een snel groeiende bevolking en terugkerende noodsituaties, wonen de meeste kinderen die niet naar school gaan. Het gaat om ongeveer 75 procent van het wereldwijde aantal.

Ethiopië en Niger

Ethiopië en Niger, die behoren tot de armste landen, laten echter vooruitgang zien. Het aantal kinderen dat naar de basisschool gaat, steeg daar in de afgelopen tien jaar met respectievelijk meer dan 15 procent en ongeveer 19 procent.

Gebrek aan geld is een belangrijke oorzaak van het ontbreken van onderwijs voor kinderen die slachtoffer zijn van oorlog. Gemiddeld gaat minder dan 2,7 procent van de wereldwijde humanitaire hulp direct naar onderwijs.

‘Onderwijs helpt kinderen die in noodsituaties belanden op korte termijn, maar het is ook een belangrijke investering in de toekomstige ontwikkeling van samenlevingen’, zegt Bourne.

LEES OOK

© Frank de Jongh
Niger is een van de minst ontwikkelde landen ter wereld, aldus de Verenigde Naties. Ook wordt het land al enkele jaren geteisterd door terreurgroepering Boko Haram.
Het gewapende conflict in Syrië kost niet alleen vele mensenlevens, maar legt ook zware economische druk op de hele regio.
In een opvallend experiment dropte de organisatie One Laptop per Child enkele tabletcomputers in twee afgelegen Ethiopische dorpen.
Er is hoop te midden van alle ellende waar kinderen in Ethiopië mee hebben af te rekenen.