Academische vrijheid sterk achteruitgegaan voorbije 10 jaar

Nieuws

Academic Freedom Index 2022

Academische vrijheid sterk achteruitgegaan voorbije 10 jaar

Academische vrijheid sterk achteruitgegaan voorbije 10 jaar
Academische vrijheid sterk achteruitgegaan voorbije 10 jaar

IPS

07 maart 2023

Academische vrijheden kalven af. Dat blijkt uit de Academic Freedom Index, die een overzicht geeft van de academische vrijheid in 179 landen. Voor de gemiddelde wereldburger staat het recht om vrij academisch onderzoek te doen opnieuw op het niveau van vier decennia geleden.

Bonnie Henderson / Pixabay

Bonnie Henderson / Pixabay

Academische vrijheden kalven af. Dat blijkt uit de Academic Freedom Index. Voor de gemiddelde wereldburger staat het recht om vrij academisch onderzoek te doen terug op het niveau van vier decennia geleden.

Uit de Academic Freedom Index, een overzicht van de academische vrijheid in 179 landen, blijkt dat de achteruitgang in academische vrijheden meer dan 50 procent van de wereldbevolking treft, ongeveer 4 miljard mensen.

De Index toont ook dat universiteiten en wetenschappers in 22 landen vandaag aanzienlijk minder academische vrijheid ervaren dan tien jaar geleden. Hieronder vallen zowel democratische als autocratische landen. Landen die hun academische vrijheden zagen afkalven zijn onder meer India, China, de Verenigde Staten, Polen, Hongarije, Turkije, Brazilië en Mexico.

Slechts vijf landen doen beter

In diezelfde tijdspanne van tien jaar is de academische vrijheid slechts in vijf kleine landen, waaronder de Seychellen, Montenegro en Gambia, verbeterd. Dit komt 0,7 procent van de wereldbevolking ten goede. In de meeste landen (152) stagneert de academische vrijheid, vaak op een erg laag niveau.

Voor de gemiddelde wereldburger ten slotte staat de academische vrijheid terug op een niveau van vier decennia geleden.

De Academic Freedom Index maakt gebruik van gegevens die 2197 landenexperts aanleveren over zaken als de vrijheid van onderzoek en onderwijs, vrijheid van academische uitwisseling en publicatie, autonomie van universiteiten, integriteit van de campus en vrijheid van academische en culturele expressie.