Amerikaanse natuurbeschermingsorganisaties hebben geen financiële strategie


IPS
05 november 2014
De meeste Amerikaanse natuurbeschermingsorganisaties blijken niet over een financiële strategie te beschikken. Nochtans zijn zij voor een groot deel verantwoordelijk voor het natuurbehoud in de VS.
In de VS spelen natuurbeschermingsorganisaties als The Nature Conservancy een veel grotere rol in het natuurbehoud dan in bijvoorbeeld België of Nederland. Ze investeren jaarlijks miljoenen in allerlei milieuprogramma’s, bijvoorbeeld in de aankoop van natuurgebieden, miljoenen die ze vooral via donaties binnenhalen.
Maar in hun financiële beleid ontbreekt een duidelijke strategie, zegt de Universiteit van Tennessee. Die nam de belastingaangiftes van negentig natuurbeschermingsorganisaties onder de loep, aangiftes over een periode van tien jaar. Het is voor het eerst dat onderzoek wordt gedaan naar hoe zo’n organisaties reageren op economische schokken.
In de tien onderzochte jaren zat zowel een periode van economische groei als een van recessie (2008). Maar de organisaties pasten hun financiële beleid niet aan de veranderende economische omstandigheden aan.
Op papier hebben ze vaak een strategie, maar in de praktijk regeert het opportunisme. De organisaties denken dat ze zich wel door moeilijke periodes zullen worstelen maar op die manier dreigen ze hun doelstellingen niet te halen en dat kan slecht nieuws zijn voor het Amerikaanse natuurbehoud, zeggen de onderzoekers.