"Amerikaanse scholen moeten lijfstraffen stoppen "

Nieuws

"Amerikaanse scholen moeten lijfstraffen stoppen "

Joren Gettemans

21 augustus 2008

Openbare scholen in de VS moeten ermee stoppen kinderen te slaan. Dat zeggen de mensenrechtenorganisaties Human Rights Watch en American Civil Liberties Union. Volgens de organisaties kregen het vorige schooljaar 200.000 leerlingen lijfstraffen.

In het 125-pagina’s tellende raport “A Violent Education: Corporal Punishment of Children in US Public Schools,” schrijven de organisaties dat in de staten Texas en Mississippi kinderen tussen drie en negentien jaar oud regelmatig fysiek gestraft worden voor kleine misstappen, zoals het eten van kauwgum of de leerkracht tegenspreken, of voor ergere inbreuken op het schoolreglement zoals vechtpartijen.
Lijfstraffen zijn in 21 staten in de VS toegelaten bij wet. Het gaat volgens de organisaties meestal om “paddling”, waarbij het kind met een houten plank op het achterwerk geslagen wordt.
“Elke openbare school heeft effectieve disciplinaire methodes nodig” zegt Alice Farmer, de auteur van het rapport. “Maar kinderen slaan ontmoedigt de leerlingen om naar school te gaan, is geen remedie voor fout gedrag en kan zelfs meer misdragingen uitlokken.”

Minderheden

Uit het rapport blijkt ook dat er in sommige staten een belangrijk rassenverschil is in de lijfstraffen. In de dertien zuidelijke staten waar de lijfstraffen het vaakst toegepast worden, blijken zwarte leerlingen 1,4 keer meer bestraft te worden dan hun blanke medeleerlingen. Zwarte meisjes lopen zelfs meer dan twee maal zoveel kans om gestraft te worden.
“Kinderen uit minderheden in openbare scholen hebben het sowieso al moeilijker”, zegt Farmer. “Door ze nog eens extra te viseren bij de lijfstraffen, creëren de scholen een vijandig milieu waarin de kinderen het nog moeilijker krijgen om te studeren.”
Ook studenten met een mentale of fysieke handicap krijgen vaker met de houten lat te maken. In Texas maken ze bijvoorbeeld meer dan 18 procent van de gestraften uit, hoewel ze maar 10,7 procent van alle leerlingen vertegenwoordigen.