Volgens Fairfin kunnen de banken de voedingsindustrie in de goede richting duwen

‘Belgische banken spelen ongewild rol in de plastic-crisis’

pasja1000 / Pixabay

Volgens FairFin kunnen banken via hun investeringen de voedingsindustrie dwingen om het gebruik van wegwerpplastic af te bouwen.

Banken in België spelen een belangrijke rol in de plastic-crisis via hun investeringen in de voedingsindustrie, stelt FairFin in een rapport. De banken kunnen die investeringen, goed voor 78 miljard euro, ook gebruiken als hendel om het gebruik van wegwerpplastic drastisch te doen dalen, zegt de ngo.

De voedings- en drankenindustrie is een van de grootste gebruikers van wegwerpplastic, met grote namen als AB InBev, Coca-Cola en Carrefour. Omdat de banken in België miljarden in die bedrijven investeren, zijn ze ongewild mee verantwoordelijk, zegt de organisatie ClientEarth, die het onderzoek door FairFin heeft besteld.

Gerecycleerde bankkaarten

Uit het rapport blijkt dat de banken in België sinds 2015 samen meer dan 78 miljard euro hebben geïnvesteerd in de voedingsindustrie. Vooral Deutsche Bank, BNP Paribas en ING springen eruit. Maar van alle banken in het onderzoek heeft geen enkele een concreet beleid rond plastic, zegt FairFin.

‘Banken in België maken de plasticberg elke dag groter door tientallen miljarden in de voedingsindustrie te investeren zonder voorwaarden.’

‘Anno 2021 is het onthutsend om vast te stellen dat banken blind zijn voor hun rol in de plastic-crisis’, zegt Frank Vanaerschot van FairFin. ‘Met gerecycleerde bankkaarten gaan we er niet komen. Banken in België maken de plasticberg elke dag groter door tientallen miljarden in de voedingsindustrie te investeren zonder voorwaarden.’

Steeds meer burgers, wetenschappers en beleidsmakers zijn het eens dat de planeet niet nog meer plastic aankan, zegt Rosa Pritchard van ClientEarth. ‘Banken en de bedrijven die ze financieren zijn verantwoordelijk voor die situatie. Ze voorzien de financiële zuurstof die de voedingsindustrie in staat stelt te ademen - en momenteel doen ze dat zonder rekening te houden met hun buitensporige bijdrage aan de plastic-crisis.’

In eigen belang

Volgens de organisaties hebben de banken er zelf ook alle baat bij om actie te ondernemen. Want wie veel wegwerpplastic gebruikt of erin investeert, kijkt tegen heel wat bijkomende kosten aan, onder meer door strengere wetgeving en potentiële rechtszaken.

‘De blinde vlek voor plastic is niet enkel slecht voor mens en milieu, maar vormt ook een risico voor de banken zelf. Dat brengt ook het geld van hun klanten in gevaar’, zegt Vanaerschot.

Volgens de organisaties is het belangrijk dat de banken snel een investeringsbeleid opstellen en hanteren, waarbij ze voor alle vormen van financiering en investering in de voedingsindustrie eisen dat de bedrijven transparant zijn over het gebruik van wegwerpplastic, en plannen maken om dat af te bouwen.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift