Big Pharma speelt het hard

Nieuws

Big Pharma speelt het hard

Wouter Aers

30 april 2010

De farmaceutische industrie balanceert op de rand van het fatsoen in haar poging om zoveel mogelijk pillen te slijten. Op creatieve wijze omzeilt Big Pharma het verbod op publieksreclame voor geneesmiddelen op voorschrift door zogenaamde informatiecampagnes over bepaalde ‘stoornissen’.

Hoewel die campagnes wettelijk zijn toegestaan, hebben ze slechts één oogmerk: de consument naar de dokter drijven. Ook die werd immers door de vertegenwoordigers van de farma-industrie gebombardeerd met promomateriaal over het wondermiddel dat je probleem op efficiënte, uiteraard louter biomedische wijze zal oplossen.
Big Pharma creëert en promoot nieuwe ziektebeelden door in te spelen op angst, schuld, schaamte en kwetsbaarheid. De aandeelhouders willen immers ook wat. De zogenaamde erectiestoornissen vormen een geliefkoosd doelwit van de farmaceutische marketeers.
De promotiemachine rond erectiestoornissen werpt duidelijk haar vruchten af. De Belg grijpt massaal naar de erectiepil, zo blijkt uit de recente cijfers van het Instituut voor Medische Statistiek die Apache kon inkijken. In één jaar tijd slikte de Belg in totaal 2,7 miljoen erectiepillen (periode februari 2009-februari 2010). Pfizer Belgium zag 1 miljoen Viagra-pillen over de toonbank gaan, terwijl Eli Lilly 1,7 miljoen dosissen Cialis verkocht. 
Lees ook deel 1 (Relatie in harmonie), deel 2 (Gesjacher in ziektes) en deel 3 (Creatieve rekenkunde) op Apache.be