Sesamstraat brengt kinderen respect voor andere culturen bij

Chamki en Zuzu op bezoek in Sesamstraat

Tom Waterhouse CC BY-NC 2.0

Elmo in New York

Elmo en Koekiemonster zullen voor het eerst bezoek krijgen van Chamki, Lily en Zuzu, belangrijke figuurtjes uit de lokale versies van Sesamstraat in India, China en Zuid-Afrika. Het doel is Amerikaanse kinderen op vroege leeftijd meer begrip en respect voor andere culturen bij te brengen.

Sesamstraat in couleur locale

De drie karakters uit Sesamstraat in India, China en Zuid-Afrika zullen van 10 februari tot en met 3 maart te zien zijn bij hun collega’s Elmo, Cookie Monster en de andere Muppets in de Amerikaanse versie van Sesamstraat (Sesame Street).

Elk personage wordt zo ontwikkeld dat het de lokale cultuur en de specifieke noden van kinderen uit die cultuur respecteert.

Al sinds 1970 hebben de bedenkers van Sesame Street unieke poppen gecreëerd voor de nationale versies van de populaire kindertelevisieshow. Elk personage wordt zo ontwikkeld dat het de lokale cultuur en de specifieke noden van kinderen uit die cultuur respecteert. Ook worden de stemmen van de poppen telkens ingesproken door lokale acteurs.

Deze maand krijgen de figuren uit de Amerikaanse show, die elke zaterdag wordt uitgezonden op HBO, bezoek van drie internationale Muppet Girls van de coproducties uit India, China en Zuid-Afrika. Zij zullen verhalen over hun cultuur en eigenheid delen met de Muppets uit de Amerikaanse show.

Het is voor het eerst dat internationale karakters uit Sesamstraat op bezoek komen in de show in de Verenigde Staten.

Intolerantie ook bij de jongsten

De internationale gasten en de speciaal voor hen geschreven verhaallijn zijn onderdeel van een Curriculum rond Respect en Wederzijds Begrip dat de producenten van Sesame Street hebben ondertekend.

‘Ouders en leerkrachten voelen vaak tegenzin om over verschillende rassen en culturen te praten, wat uiteindelijk tot negatieve gevoelens kan leiden’

Op vraag van Sesame Workshop (de educatieve nonprofitorganisatie achter Sesame Street) werd vorig jaar een Nationaal Vriendelijkheidsonderzoek gehouden waaruit bleek dat de gevolgen van intolerantie overal worden gevoeld, ook bij de allerjongsten.

‘Zelfs kleuters zijn niet kleurenblind en gebruiken visuele vaardigheden om alles in hun leefwereld te catalogiseren, inclusief mensen’, stelt de studie.

‘Ouders en leerkrachten voelen vaak tegenzin om over verschillende rassen en culturen te praten, wat uiteindelijk tot negatieve gevoelens kan leiden. Sesame Street heeft kinderen altijd willen helpen om zich binnen dit thema thuis te voelen door te werken met een heel diverse cast en leuke monsters in allerlei kleuren, vormen en maten die zij-aan-zij samenleven.’

Meisjes als rolmodel

Op basis van de bevindingen uit het onderzoek willen de producenten tools aanreiken voor kinderen om hun eigen cultuur beter te begrijpen en andere culturen te leren kennen en waarderen.

‘In onze geconnecteerde en uitdagende wereld is tolerantie alleen niet meer voldoende’, zegt Sesame Workshop in een verklaring.

‘Het is ook geen toeval dat de drie internationale bezoekers meisjes zijn, ze dagen de sociale normen en stereotypes’

‘We hebben culturele competenties nodig. Door specifieke en respectvolle interacties tussen mensen met een verschillende achtergrond te tonen, laat de crew van Sesame Street zien aan kinderen dat gelijkenissen snel te vinden zijn tussen mensen, en dat de verschillen het waard zijn om te vieren.’

‘Het is ook geen toeval dat de drie internationale bezoekers meisjes zijn. Onderwijs van meisjes is een van de grote aandachtspunten van Sesame Workshop. Karakters zoals Chamki, Lily en Zuzu zijn positieve rolmodellen voor meisjes en jongens. Ze dagen de sociale normen en stereotypes uit die meisjes belemmeren om het toppunt van hun kunnen te bereiken.’

De afleveringen waarin de internationale gasten te zien zijn gaan onder meer over Zuid-Afrikaanse muziek, traditionele klederdracht, het Chinese Nieuwjaar en streetfood.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift