De boeken top 2 van Kristof Clerix

Nieuws

De boeken top 2 van Kristof Clerix

Naar aanleiding van de Boekenbeurs van 31 oktober tot 11 november presenteren de journalisten van MO* hun favoriete boeken van 2010. MO*journalist Kristof Clerix stelt zijn twee favoriete boeken van het afgelopen jaar voor.

‘Vrede zij met u, zuster’ van Chris De Stoop

In november 2005 blies Muriel Degauque (38) zichzelf op in Irak. Het nieuws van de eerste westerse zelfmoordterroriste ging snel de wereld rond. Maar het achterliggende verhaal bleef vijf jaar lang ongeschreven. Wat brengt een Belgische ertoe om op eigen kosten en zonder contacten van Brussel naar Irak te reizen en daar in een Kia Sephia met drie bommen te stappen om op een Amerikaans konvooi in te rijden? Knack-journalist Chris de Stoop beet zich vast in de affaire en levert met Vrede zij met u, zuster een ontluisterende schets af. De Stoop is een aanhanger van langzame journalistiek. Hij nam zijn tijd om het verhaal van Degauque grondig uit te pluizen: woonde het proces in beroep over haar terreurnetwerk bij, sprak met insiders, reisde zelf naar Irak en slaagde erin Staatsveiligheid én Federaal Parket te overtuigen om geclassificeerde informatie en het gerechtelijk dossier ter beschikking te stellen. Dat laatste is een unicum, en maakt Vrede zij met u, zuster des te rijker. Het is een onderzoeksjournalistiek meesterwerk waarmee De Stoop zich kroont tot lichtend voorbeeld voor het Vlaamse journaille. (Uitgegeven door De Bezige Bij)

‘Jonge Honden’ van Geert Zagers

Tientallen ervaren journalisten afgedankt, steeds meer synergieën tussen kranten, minder buitenlandberichtgeving en onderzoeksjournalistiek, copy paste tot principe verheven… de Vlaamse media maakten de voorbije jaren geen al te beste beurt. Is er nog toekomst voor de journalistiek? Met de uitgave van Jonge Honden wil het Fonds Pascal Decroos alvast de discussie over het medialandschap van de toekomst aanzwengelen. Zeven jonge journalisten en drie buitenstaanders delen hun frisse ideeën en hoopgevende analyses. Bottomline is dat eigenlijk niemand weet hoe het in de toekomst verder moet. Vast staat wel dat wie nu ter plekke blijft trappelen, later uit de boot zal vallen. Experimenteer en innoveer, zo luidt het devies. Jonge Honden werkt aanstekelijk en is niet alleen verplicht voer voor elke mediaprofessional maar voor iedereen die zich dag na dag via de media informeert over het reilen en zeilen in de wereld. (Uitgegeven door Van Halewijck)