De esthetiek van de watercrisis

Nieuws

De esthetiek van de watercrisis

Diego Cevallos

12 maart 2006

De verwachte 8.000 bezoekers aan het vierde Wereldwaterforum in Mexico krijgen volgende week naast droge statistieken en resoluties ook 80 films en vijf fototentoonstellingen uit 48 landen voorgeschoteld. De organisatoren vertonen onder meer een video die Boliviaanse en Nederlandse jongeren samen draaiden.

Als kunstenaars zijn wij niet betrokken bij politiek of bij het debat of waterbeheer wel of niet geprivatiseerd moet worden, zegt de Colombiaanse fotografe Vivian Bibliowicz, die een collectie van 20 foto’s rond het thema water presenteert, met steun van de Unesco. We proberen mensen te overhalen om water vanuit een ander perspectief te bekijken.

Een van Bibliowicz’ foto’s toont een auto in een carwash die op het punt lijkt te staan een abstract schilderij binnen te rijden. Een ander beeld legt de lichtweerkaatsingen in een jacuzzi vast, een derde een waterdruppel met de vorm van een menselijk lichaam.

Voor de eerste keer maken ook tentoonstellingen en films deel uit van het internationale forum van de Wereldwaterraad, een internationaal overlegplatform van de zakenwereld, academici en mensen uit de sociale sector. De bijeenkomst in Mexico is het vierde Wereldwaterforum, na eerdere bijeenkomsten in Marokko, Nederland en Japan. De discussies zullen gaan over duurzaam beheer van waterbronnen en de manier waarop de 1,1 miljard mensen die nu geen toegang hebben tot zuiver water, geholpen kunnen worden.

Salvador Aguirre, de directeur van het filmevent, ontving 240 tapes, waaruit hij er 80 selecteerde. Een internationaal panel zal de beste drie films kiezen, en die krijgen prijzen van 5000, 3000 en 2000 dollar. Er is een aparte prijzenpot voor audiovisuele spotjes.

De films en spotjes komen zowel van professionelen als amateurs, en sommige zelfs van kinderen. We hebben bijvoorbeeld een video waarin Boliviaanse kinderen over hun problemen met water praten, en Nederlandse kinderen over de overvloed aan water en de manier waarop ermee wordt omgegaan, zegt Aguirre. Het is erg levendig en interessant. (ADR/PD)