"Dieselgate" goed voor bijna miljoen ton vervuiling per jaar
IPS
23 september 2015
De fraude door autofabrikant Volkswagen met 11 miljoen auto's veroorzaakt wereldwijd bijna een miljoen ton aan vervuiling met stikstofoxiden. Dat blijkt uit een analyse van de Britse krant The Guardian.
Volkswagen zag zich verplicht bijna een half miljoen auto’s terug te roepen in de VS nadat de Amerikaanse milieudienst EPA had ontdekt dat de wagens uitgerust waren met een systeem om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) bij officiële tests te verminderen.
The Guardian berekende dat die voertuigen in de VS jaarlijks tussen 10.392 en 41.571 ton vervuiling moeten hebben geproduceerd. Hadden ze zich werkelijk aan de EPA-standaarden gehouden, dan was die uitstoot amper 1039 ton.
Maar het bedrijf heeft inmiddels toegegeven dat wereldwijd waarschijnlijk 11 miljoen Audi’s en Volkswagens met de bewuste technologie zijn uitgerust. Als dat klopt, stelt The Guardian, zouden al die voertuigen samen goed zijn voor 237.161 tot 948.691 ton stikstofoxiden per jaar.
Aandelenkoers
De aandelen van Volkswagen tuimelden al met bijna een derde naar beneden sinds het nieuws van de fraude eind vorige week bekend raakte. Beleggers vrezen dat boetes en schadeloosstellingen een zware domper zullen zetten op de winstverwachtingen van het bedrijf.
Wetenschappers vermoeden dat de invloed van het schandaal in Europa, waar ongeveer de helft van de wagens een dieselmotor heeft, veel groter zal zijn in de VS, waar het over amper 3 procent van de voertuigen gaat.
Britse studie
Vorige week nog bleek uit tests op de weg dat nieuwe dieselwagens in werkelijkheid tot zeven keer meer uitstoten dan de nieuwe EU-norm toelaat. Sinds 1 september moeten nieuwe dieselwagens in de EU voldoen aan de Euro 6-norm. Maar autofabrikanten bereiken die norm vooral door hun wagens in optimale, onrealistische omstandigheden te laten testen. Zo gebeurt de test op een gesloten parcours door een gespecialiseerde chauffeur, met aangepaste versies van de wagens en speciale banden.
Uit onderzoek van de Britse denktank Transport & Environment (T&E) bleek dat de uitstoot in werkelijkheid veel hoger ligt. De 23 onderzochte automodellen van zowat alle grote fabrikanten bleken gemiddeld zeven keer meer stikstofoxiden uit te stoten dan de Euro-6-norm toelaat. Eén wagen stootte zelfs 22 keer de toegelaten hoeveelheid uit.