Digitale betalingen redden levens

Het digitaal betalen van hulpverleners in Sierra Leone ten tijde van de uitbraak van de ebolacrisis heeft levens gered en in totaal meer dan 10 miljoen dollar bespaard. Dat staat te lezen in een rapport van de Better Than Cash Alliance, een verband van overheden, ontwikkelingsorganisaties en bedrijven.

  • FDID (CC by 2.0) ‘Sierra Leones eerste ervaring met digitale betalingssystemen tijdens de ebola-uitbraak, heeft ons geleerd dat de overheid dit groeiende betaalsysteem ernstig moet nemen’ FDID (CC by 2.0)

Mobiele telefoons die als digitale portemonnee werken, zijn volgens de Better Than Cash Alliance heel efficiënt gebleken om de ebolacrisis in Sierra Leona te helpen bedwingen.

In situaties van economische instabiliteit, bij natuurrampen en conflicten, is de nieuwe technologie erg waardevol om snel hulpverleners te kunnen mobiliseren en hen correct te betalen voor hun werk.

Goedkoper en sneller

Volgens het rapport dat gelanceerd werd in de aanloop naar de eerste Wereldtop over Humanitaire Hulp volgende week in Istanboel, werd door de digitale betalingswijze 10,7 miljoen dollar bespaard aan transactiekosten. Ook werd de betalingstermijn ingekort van een maand voor cashbetalingen naar ongeveer een week.

Hulpverleners hoefden geen lange reizen meer te ondernemen om hun uitbetaling in cash op te halen. De tijdsbesparing die daardoor ontstond werd berekend op 800 werkdagen per maand voor alle hulpverleners samen, tijd waarin extra levens werden gered. De financiële besparing wordt geschat op 80.000 dollar aan niet gemaakte transportkosten.

Verder ontwikkelen van het systeem

‘Sierra Leones eerste ervaring met digitale betalingssystemen tijdens de ebola-uitbraak, heeft ons geleerd dat de overheid dit groeiende betaalsysteem ernstig moet nemen’, zegt Momodu L. Kargbo, de minister van Financiën en Economische Ontwikkeling van Sierra Leone. ‘Het systeem draagt ook bij aan de groei en de transparantie in ons land. Daarom moeten we dit verder ontwikkelen met private partners, ontwikkelingsorganisaties, de Centrale Bank en netwerkbeheerders. De overheid moet het initiatief daartoe nemen.’

Sierra Leone was het zwaarst getroffen land met in totaal 14.000 gevallen van ebola op een totaal van 28.000 patiënten in West-Afrika. Hulpverleners werden over het hele land ingezet in speciaal opgerichte gezondheidscentra, vele daarvan in de meer landelijke gebieden van het land.

Digitale betalingen bleken een krachtig middel om hulpverleners te vergoeden. Het land is voor 95 procent gedekt met een mobiel netwerk. Negen op de tien hulpverleners beschikt over een digitale telefoon.

Sierra Leone is sinds januari volledig ebolavrij.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift

randomness