Dit jaar nog in de rekken: eerste Lego uit suikerriet

Sam Wright (CC BY-ND 2.0)

 

Nog dit jaar brengt speelgoedfabrikant Lego de eerste stukjes op de markt die gemaakt zijn van plantaardig plastic uit suikerriet. Het gaat in een eerste fase om struikjes, bomen en bladeren.

Het plastic van Legoblokjes werd tot nog toe gemaakt op basis van olie, en de fabrikant is al langer op zoek naar manieren om zijn producten duurzamer te maken.

Technisch gezien is het speelgoed identiek aan conventioneel plastic, en volgens Lego gaat het even lang mee.

Die zoektocht levert nu de eerste tastbare producten op: bladeren, bomen en struiken die gemaakt zijn van polyethyleen, een flexibel plastic op basis van ethanol uit suikerriet. Technisch gezien is het speelgoed identiek aan conventioneel plastic, en volgens Lego gaat het even lang mee.

‘Bij de Lego-groep willen we een positieve impact maken op de wereld rondom ons, en we werken hard aan speelgoed uit duurzame materialen’, zegt Tim Brooks, vicepresident voor Milieu bij de groep. ‘We zijn fier dat deze eerste elementen uit duurzaam plastic nu in productie gaan en nog dit jaar in de Legodozen terechtkomen. Het is een belangrijke eerste stap in onze ambitie om alle Legoblokken te maken uit duurzame materialen.’

Lange weg

Daarvoor heeft Lego wel nog een lange weg te gaan: voorlopig maken de bio-elementen nog maar 1 tot 2 procent uit van het totale aantal plastic onderdelen dat Lego produceert.

De groep sloeg de handen in elkaar met het Wereldnatuurfonds (WWF) en is toegetreden tot de Bioplastic Feedstock Alliance (BFA) om er zeker van te zijn dat de grondstoffen op een duurzame manier worden geproduceerd.

‘Het is essentieel dat bedrijven in elke industrie manieren vinden om hun producten met duurzame materialen te maken en een toekomst helpen creëren waarin mensen, het milieu en de economie kunnen floreren’, zegt Alix Grabowski van het WWF. ‘De beslissing van de Lego-groep om op zoek te gaan naar plantaardige plastics is een ongelooflijke kans om de afhankelijkheid van eindige bronnen te verminderen, en hun werk met de BFA zal ze in contact brengen met andere bedrijven die creatief nadenken over duurzaamheid.’

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift