Duits proefproject met goedkoop combiticket voor trein, tram en bus groot succes

Nieuws

Gebruikers zijn lovend over de formule

Duits proefproject met goedkoop combiticket voor trein, tram en bus groot succes

Duits proefproject met goedkoop combiticket voor trein, tram en bus groot succes
Duits proefproject met goedkoop combiticket voor trein, tram en bus groot succes

IPS

02 september 2022

Een drie maanden durend experiment in Duitsland met kaartjes van 9 euro voor een maand onbeperkt reizen met het openbaar vervoer blijkt een groot succes. Volgens de vervoersmaatschappijen heeft het ongeveer 1,8 miljoen ton CO2 bespaard.

Een ticket van 9 euro gaf een maand lang onbeperkt gebruik van regionale treinen, trams en bussen.

Erich Westendarp / Pixabay

Om het brandstofverbruik en de levensduurte te verminderen startte Duitsland begin juni een proefproject met een combinatieticket voor het openbaar vervoer. Een ticket van 9 euro gaf een maand lang onbeperkt gebruik van regionale treinen, trams en bussen.

Afgelopen woensdag liep het project op zijn einde en de Duitse vervoersmaatschappijen spreken van een succes. Er werden zo’n 52 miljoen kaartjes verkocht, waarvan een vijfde aan mensen die doorgaans geen gebruik maken van het openbaar vervoer.

De Duitse overheden staan nu onder grote druk om de formule voort te zetten.

Een tiende van alle alle reizen met het 9 euro-ticket zou anders met de auto zijn geweest, blijkt uit enquêtes. De Duitse openbaar vervoerskoepel VDV berekende dat er zo voor 1,8 miljoen ton CO2 is bespaard.

Eenvoud

De gebruikers zijn lovend over de formule. Niet alleen door de lage prijs, maar ook voor de eenvoud ervan: één ticket in plaats van een wirwar aan tarieven en abonnementen die sterk kunnen verschillen tussen gemeenten en regio’s.

Ruim 37 procent van de klanten gebruikte het ticket voor woon-werkverkeer, de helft voor dagelijkse verplaatsingen zoals winkelen, 40 procent gebruikte om kennissen te bezoeken en 33 procent voor daguitstapjes.

De Duitse overheden staan nu onder grote druk om de formule voort te zetten. Uit voorzichtige berekeningen blijkt dat de prijs dan minstens zes keer hoger zal liggen, maar uit eerste bevragingen blijkt er ook dan een groot enthousiasme bij de consument.