Verdubbeling laadinfrastructuur voor elektrische auto's

Duitsland bouwt 12.000 stroomcabines om tot laadpunten

drwhimsy CC BY-NC-ND 2.0

 

De Duitse groep Telekom wil twaalfduizend distributiekasten in het land ombouwen tot laadpunten voor elektrische auto’s. Dat betekent een verdubbeling van de Duitse laadinfrastructuur.

Eerder dit jaar heeft het bedrijf al de dochteronderneming Comfort Charge opgericht om het plan in goede banen te leiden.

22 kilowatt

Van de honderdduizenden lokale verdeelstations heeft Telekom er twaalfduizend geselecteerd die op een goede locatie liggen en niet te ver van de weg verwijderd zijn.

Stroomcabines krijgen twee laadpalen van 22 kilowatt. Daarmee laadt je een elektrische auto volledig op op anderhalf uur.

Elk van die cabines moet uitgerust worden met twee laadpalen van 22 kilowatt. Daarmee kun je een doorsnee elektrische auto volledig opladen op zo’n anderhalf uur.

Het plan voorziet ook in vijfhonderd snelladers: laadpalen met een vermogen van 100 kilowatt die de klus in zo’n twintig minuten kunnen klaren.

Telekom maakt zich sterk dat de eerste laadpalen volgende maand al geïnstalleerd kunnen worden. Technisch gezien is dat mogelijk, maar veel hangt af van de onderhandelingen met lokale overheden over de vergunningen en de aanleg van de nodige parkeerplaatsen.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift