Dure schoonheid onder de sluier
Meena Janardhan
22 juli 2003
Op straat is er door de verplichte sluiers en abaya's nauwelijks iets van te merken, maar de vrouwen in de rijke Golfstaten geven duizelingwekkende bedragen uit aan schoonheidsproducten en allerlei behandelingen die een eeuwige jeugd beloven. De regio spendeert per jaar al bijna meer dan 2 miljard euro aan de import van make-up, parfum en kuren in beauty farms. De markt blijft bovendien groeien, want de Golfstaten hebben een jonge bevolking en schoonheid lijkt steeds belangrijker te worden – ook voor mannen.
De allerbeste klanten van de internationale cosmetica-industrie zijn te vinden in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), goed voor 40 procent van de totale import van schoonheidsproducten in de zes landen van de Samenwerkingsraad van de Golf – De VAE, Saudi-Arabië, Bahrein, Koeweit, Oman en Qatar. Wie goed kijkt, merkt dat ook aan de passanten in de exclusieve winkelcentra in Dubai. De ogen van alle vrouwen zijn zwaar en gesofisticeerd opgemaakt, de lak op teen- en vingernagels wordt duidelijk elke dag bijgehouden, en op parfum wordt niet bezuinigd.
Dat Arabische vrouwen nauwelijks met hun schoonheid te koop kunnen lopen, lijkt weinigen te ontmoedigen. We dragen de sluier omdat de traditie dat wil, maar niets belet ons er daaronder perfect uit te zien, zegt Ayesha Al Dahiri, een huisvrouw die er net een vier uur durende behandeling in een schoonheidssalon in Dubai heeft opzitten. Thuis worden sluiers overigens afgelegd: in de familiale kring en onder (vrouwelijke) vrienden kunnen Arabische vrouwen naar hartelust schitteren.
Vorige maand namen meer dan 350 ondernemingen uit 30 landen deel aan ‘Gulf Beauty 2003’, een internationale handelsbeurs voor schoonheids- en lichaamsverzorgingsproducten in Dubai. De rijke Golfstaten zijn een veelbelovende markt: veel mensen kunnen nog altijd kwistig met oliedollars smijten, 60 procent van de bevolking is jonger dan 25 en de aanwezigheid van westerse expatriates doet nieuwe trends uit de industrielanden makkelijk overwaaien. Natuurlijke producten, lichaamsverzorging voor mannen en centra waar aan fitness wordt gewerkt of die op het algemene welbehagen zijn gericht, zijn momenteel ook in de Golfstaten in.
Maar er blijven wel verschillen bestaan. Vrouwen in de Golfstaten houden van zware make-up en adembenemende hoeveelheden parfum. Producenten kunnen aanknopen bij een lange traditie – in Egypte werden al in de tijd van de farao’s schoonheidskuren gevolgd en sprongen rijke mensen kwistig om met reukwaren; drieduizend jaar geleden voerden de oude koninkrijken in het zuiden van Saudi-Arabië al wierook en mirre uit naar de rest van het Midden-Oosten en de gebieden rond de Middellandse Zee. Sommige van de gebruiken van vandaag zijn ook vrijwel onbekend in de westerse wereld – lichaamsversieringen met henna, bijvoorbeeld, of het gebruik van wierook om kamers en kleren lekker te doen ruiken.