Duurzaamheid steeds vaker lesstof op scholen
IPS
12 november 2014
In steeds meer landen is duurzame ontwikkeling onderdeel van de lesstof op scholen. Dat blijkt uit een op maandag gepubliceerd onderzoek van de Unesco, de VN-organisatie voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur.
In het rapport Shaping the Future We Want, gepresenteerd in Nagoya in Japan, blijkt dat twee derde van zeventig onderzochte landen een beleid heeft op het gebied van onderwijs en duurzaamheid. ‘Een erkenning dat onderwijs essentieel is om samenlevingen zich te laten ontwikkelen in een duurzame richting’, concludeert de Unesco.
Transitie
In Japan vindt tot en met vandaag een conferentie plaats naar aanleiding van het VN-Decennium voor Onderwijs en Duurzame Ontwikkeling, dat dit jaar afloopt. Irina Bokova, directeur van de Unesco, zei gisteren dat het van groot belang is jongeren voor te bereiden op een duurzame toekomst, omdat de planeet heeft te maken met steeds grotere economische, sociale en milieu-uitdagingen.
‘Om duurzame ontwikkeling te bereiken, zijn technologie, regelgeving en financiële stimulansen niet voldoende. We moeten de manier waarop we denken en handelen veranderen, als individuen en als samenlevingen’, zei Bokova. Transitie naar een duurzame samenleving moet volgens de Unesco-directeur ondersteund worden door nieuwe lesstof op alle onderwijsniveaus.
Jonge kinderen
‘Er is een duidelijke vooruitgang te zien in het besef dat onderwijs voor duurzame ontwikkeling een levenslang proces is.’
De Unesco constateert ook dat een groeiend aantal instellingen voor hoger onderwijs cursussen aanbiedt op het gebied van duurzaamheid, en onderzoek doet naar duurzame oplossingen op met name regionaal niveau. ‘Daar komt bij dat bedrijven steeds vaker het belang inzien van werknemers kennis in huis hebben waarmee ze kunnen bijdragen aan de ontwikkeling een groenere economie.’
‘Er is een duidelijke vooruitgang te zien in het besef dat onderwijs voor duurzame ontwikkeling een levenslang proces is dat begint bij jonge kinderen, en waarop voortgebouwd kan worden tijdens het vervolgonderwijs en later op de werkvloer.’
Voor het rapport benaderde de VN-organisatie in 2013 lidstaten in Afrika, Azië en de Pacific, Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en het Caraïbische gebied.