Een tevreden hoofdredacteur: 5 journalisten gaan aan de slag voor MO*

Media zijn er niet om de burgers te entertainen, maar om ze te informeren. Daarom investeert MO* extra in goede en relevante journalistiek. Gie Goris kan (en wil) zijn tevredenheid daarover niet onder stoelen of banken steken.

  • (c) Simon Wardenier (c) Simon Wardenier

Het was een vreselijke klus, maar van het soort waarvan je er graag tien op een week zou krijgen. Na de oproep die we begin van de zomer lanceerden (De geldstromen van MO*), kregen we twintig onderzoeksvoorstellen –en die waren allemaal de moeite waard om te realiseren en te publiceren. Dat maakt zo’n oproep zo vreselijk, want uiteindelijk waren de middelen beperkt en moesten we dus het merendeel van de gedreven journalisten achter die voorstellen teleurstellen.

Maar het was ook prachtig werk, want wie zich dag in dag uit inzet voor betere berichtgeving en krachtige media, die kan niet anders dan verrukt zijn over al die creativiteit, kennis en inzet die uit de voorstellen spreekt. En bovendien werd ditmaal niet alleen onze journalistieke nieuwsgierigheid gewekt bij het lezen van de voorstellen, we hadden ook de financiële middelen om er enkele echt mogelijk te maken.

Welke voorstellen het gehaald hebben, mogen we u nu nog niet vertellen. Dat verneemt u trouwens zodra de dossiers gepubliceerd worden, wellicht begin volgend jaar –want goed onderzoek, daar gaat niet allen veel werk, maar ook veel tijd in zitten. De driekoppige jury wil toch al deze tip van de sluier lichten:

  • We selecteerden vijf projecten
  • Twee vrouwelijke en drie mannelijke journalisten gaan ermee aan de slag
  • Twee journalisten komen uit Nederland, drie uit Vlaanderen
  • De gemiddelde leeftijd ligt beneden die van de MO*hoofdredacteur
  • De dossiers zullen ons naar vier continenten brengen
  • En voor de liefhebbers: de vijf dossiers zullen de volgende duurzame ontwikkelingsdoelen bevatten: 1, 2, 7, 8, 10, 12, 15, 16, 17 

Ter herinnering: waarom investeert MO* 10.000 euro uit zijn promotiebudget in journalistieke onderzoeksverhalen? Omdat we geloven dat innovatieve verhalen en sterke onderzoeksjournalistiek de beste manieren zijn om MO* te “verkopen”.

In plaats van ons marketingbudget in een dure reclamecampagne te steken, investeren we dat dus liever in sterke journalistiek. En als we in één beweging jonge journalisten kunnen stimuleren om het pad van de echte journalistiek te bewandelen, dan maken we onze maatschappelijke opdracht ook nog eens extra waar.

P.S. Het is natuurlijk niet wachten op januari om sterk journalistiek werk te vinden op MO.be. Kijk daarvoor nog maar eens naar de dossiers, analyses en interviews van de voorbije (en de komende) weken. 

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur