Voor het ene land is de impact zwaarder dan voor het andere

Effect van schoolsluitingen zal nog decennia voelbaar zijn

Travis Wise (CC BY 2.0)

 

Het effect van de schoolsluitingen tijdens de coronapandemie kan jaren later de vaardigheden van volwassen mensen nog beïnvloeden. Een nieuwe studie schat de impact daarvan in tot 2050.

De wereldwijde sluiting van scholen tijdens de covid-19-pandemie heeft in verschillende landen in verschillende mate invloed gehad op het leren van kinderen en jongeren.

De studie in het wetenschappelijk tijdschrift PlosOne werpt licht op wat dit leerverlies de komende decennia zal betekenen voor het ‘menselijk kapitaal’ van de betreffende landen.

Betekenisvolle trends zijn immers van invloed op het leren van mensen en dat is niet anders geweest voor de schoolsluitingen tijdens de pandemie. Onderzoek kan dan inschatten hoe dit de beroepsbevolking later zal beïnvloeden. Voor het ene land weegt dat zwaarder door dan in het andere, blijkt uit de studie.

Blijvende kloof

‘Menselijk kapitaal - met andere woorden de economische waarde van iemands ervaring en vaardigheden - geeft ons inzicht in de toekomst van samenlevingen. De vaardigheden van de beroepsbevolking zijn essentieel voor banen die bijdragen aan economische groei en ontwikkelingsvooruitzichten’, zegt coauteur Claudia Reiter van The International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA).

Vooral in landen waar scholen voor zeer lange tijd gesloten waren en de infrastructuur voor kwaliteitsvol online onderwijs ontbrak, zal de impact op de latere volwassenen groot zijn.

De studie toont aan dat de kloof tussen de vaardigheden van volwassenen tussen landen in het noorden en volwassenen in het zuiden waarschijnlijk zal blijven bestaan tot 2050, zelfs onder zeer optimistische veronderstellingen.

Vooral in landen waar scholen voor zeer lange tijd gesloten waren – denk bijvoorbeeld aan Oeganda of de Filipijnen - en de infrastructuur voor kwaliteitsvol online onderwijs ontbrak, zal de impact op de latere volwassenen groot zijn.

‘De resultaten wijzen op een enorme terugval van de verwezenlijkingen die al gebeurd waren op vlak van het Ontwikkelingsdoel van de Verenigde Naties rond onderwijs, SDG4’, zegt IIASA-Programmadirecteur Anne Goujon.

‘Nieuwe inspanningen zijn nodig om dit doel alsnog te halen.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3306   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift