Denktank Transport & Environment vraagt meer financiële vuurkracht

EU kan al in 2027 zonder Chinese lithiumbatterijen

RudolfSimon Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

‘De (Amerikaanse) Inflation Reduction Act heeft de regels van het spel veranderd. Europa moet meer geld op tafel leggen – of riskeren dat geplande batterijfabrieken en banen verhuizen naar de VS.’

Europa is op weg om genoeg lithium-ioncellen te produceren om te voldoen aan de eigen vraag voor elektrische auto’s en energie-opslag, blijkt uit plannen van producenten. Maar dan moet de EU er wel alles aan doen om de bedrijven hier te houden.

De EU zet sterk in op de energietransitie, maar is daarvoor wel nog sterk afhankelijk van de Chinese invoer van batterijcellen. Dat kan snel veranderen, blijkt uit plannen van batterijproducenten: verschillende bedrijven plannen nieuwe productiecentra in de EU.

De EU heeft een beleid nodig dat de Amerikaanse subsidies countert.

Europa zou daardoor in 2027 volledig aan de eigen vraag voor elektrische auto’s en batterijopslag kunne voldoen. In datzelfde jaar kan de EU ook al meer dan de helft van het lithium produceren.

Ook de Chinese dominantie op het vlak van cruciale batterijonderdelen kan sterk gereduceerd worden, stelt een analyse van de plannen door denktank Transport & Environment (T&E). Twee derde van de Europese vraag naar kathodes – dat zijn onderdelen die belangrijke ruwe materialen bevatten – kan tegen 2027 geproduceerd worden in de EU zelf. Het gaat onder meer om productieprojecten van Umicore in Polen, Northvolt in Zweden en BASF in Duitsland.

Amerikaanse protectionisme

Maar dan heeft de EU wel een beleid nodig dat de Amerikaanse subsidies countert, waarschuwt T&E. In de Amerikaanse Inflation Reduction Act van de regering-Biden zitten immers heel wat belastingvoordelen en subsidies. Die kunnen bedrijven verleiden om geplande Europese projecten alsnog te verhuizen naar de VS.

‘Europa heeft de financiële vuurkracht nodig om zijn groene industrieën te steunen in de wereldwijde race met de VS en China’, zegt Julia Poliscanova, directeur Voertuigen en E-Mobility bij T&E. ‘Nu al wordt de helft van de lithium-ioncellen voor Europees gebruik in Europa gemaakt. Maar de Inflation Reduction Act heeft de regels van het spel veranderd. Europa moet meer geld op tafel leggen – of riskeren dat geplande batterijfabrieken en banen verhuizen naar de VS.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2776   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2776  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.