250 miljoen voor promotie van vlees, 146 miljoen voor groenten en fruit

Greenpeace: ‘EU-budget voor promotie van vlees en zuivel valt moeilijk te rijmen met Europese klimaat- en gezondheidsambities’

haztevaquero.eu

Screenshot van een website uit de “Proud of beef”-campagne, die een budget van 3,6 miljoen € toebedeeld kreeg

Bijna een derde van het Europese promobudget voor landbouwproducten gaat naar reclamecampagnes voor vlees en zuivel, stelt onderzoek door Greenpeace. Dat valt moeilijk te rijmen met de Europese klimaat- en gezondheidsambities.

De EU stelt een promobudget van 776,7 miljoen euro ter beschikking van landbouwproducten. Organisaties uit de landbouw- en voedingsindustrie krijgen daarmee steun om reclamecampagnes voor Europese voeding en dranken te financieren.

Uit de analyse van Greenpeace blijkt dat 252 miljoen euro, of 32 procent van dat geld, in de voorbije vijf jaar naar de promotie van vlees en zuivelproducten is gegaan. Dat valt moeilijk te rijmen met de zware impact van de industriële veehouderij op het milieu en het klimaat, zegt de organisatie.

Belastingbetaler

‘Alle wetenschap leert ons de consumptie van vlees en zuivelproducten te beperken, voor onze eigen gezondheid en die van de planeet. Dan is het onaanvaardbaar dat de EU een kwart miljard euro uitgeeft om de consumptie van die producten op te krikken’, zegt Sini Eräjää van Greenpeace.

‘Geld kan beter gebruikt worden om conventionele boeren te helpen bij de omschakeling naar meer duurzame landbouw’.

‘De productie en consumptie van industrieel vlees en zuivel verhoogt het risico op nieuwe pandemieën, vernielt het klimaat en vernietigt de natuur. Het is gewoon onverantwoordelijk voor de EU om dit te blijven promoten met geld van de belastingbetaler.’

Uit het onderzoek blijkt dat Europa tussen 2016 en 2020 amper 146,4 miljoen euro besteedde aan campagnes voor groenten en fruit - 19 procent van de advertentie-uitgaven.

Kleinschalige landbouw

Eerste, gelekte versies van de Europese “Farm to Fork”-strategie en het kankerbestrijdingsplan leken er op te wijzen dat de Commissie van plan was de promotie van rood en bewerkt vlees niet langer te financieren. Maar de definitieve versies van beide strategieën bevatten uiteindelijk meer vage bewoordingen over het “bevorderen van gezondere voeding”.

De Commissie herziet momenteel haar beleid rond promotie van Europese landbouwproducten en komt begin volgend jaar met een nieuw voorstel. Volgens Greenpeace mag daarin geen publieke financiering meer mogelijk zijn voor vlees en zuivelproducten. Dat geld kan beter gebruikt worden om ecologische, kleinschalige landbouw in Europa te promoten, zegt de organisatie, en conventionele boeren te helpen bij de omschakeling naar meer duurzame landbouw.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3097   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift