EU voert energielabel voor autobanden in

Nieuws

EU voert energielabel voor autobanden in

Joren Gettemans

18 november 2008

De Europese Commissie wil een energielabel invoeren voor autobanden dat de invloed van het bandentype op het brandstofverbruik weergeeft. Een energiezuinige band kan een brandstofbesparing tot 10 procent opleveren.

De labels zullen er uitzien als de huidige labels op koelkasten of wasmachines, gaande van een erg zuinige “A”-quotering tot de minst energie-efficiënte “G”-klasse. Ze moeten de consument helpen bij de keuze van nieuwe banden voor zijn wagen en hem bewust maken van de verschillen tussen de verschillende bandensoorten.
“Vandaag maakt de technologie het mogelijk om de bijdrage van de banden aan het brandstofverbruik van een voertuig aanzienlijk te verminderen”, zegt de Commissie in een persbericht. “Tussen de meest en de minst zuinige types kan het verschil oplopen tot 10 procent.”
Het nieuwe label zou er tegen eind 2012 moeten komen, en volgens de Commissie kan dat een brandstofbesparing opleveren van 2,4 tot 6,6 miljoen ton olie tegen 2020, afhankelijk van de snelheid waarmee de markt reageert. Dat is vergelijkbaar met de jaarlijkse olieconsumptie van een land als Hongarije. De CO2-uitstoot kan zo verminderen met 1,5 miljoen à 4 miljoen ton per jaar, het equivalent van een half tot 1,3 miljoen personenvoertuigen.

Grip en geluid

De commissie stelt voor om op het label naast de energieprestatie ook een score te geven voor grip van de banden op een nat wegdek en de geluidsproductie in decibels mee te geven.
Veel fabrikanten geven daar nu al informatie over, maar door het gebrek aan betrouwbare standaarden is het voor de consument erg moeilijk om een weloverwogen keuze te maken. “Het label geeft consumenten de mogelijkheid om banden te vergelijken op basis van de energie-efficiëntie, wegligging en geluid”, zegt de Commissie. “Op die manier kunnen we de markt sturen naar zuinige, veilige en stille banden.”

Scepsis

De Commissie maakt zich sterk dat ook bandenfabrikanten er wel bij zullen varen, omdat ze nu moeilijk hun nieuwe ontwikkelingen in onderzoek en ontwikkeling kunnen verzilveren. Een standaard biedt meer transparantie en zorgt voor meer concurrentie op basis van performantie dan op basis van prijs.
De ETRMA, de Europese Vereniging van Rubber- en Bandenfabrikanten, waar onder meer Michelin en Continental lid van zijn, is wel blij met het voorstel, maar denkt dat stickers op de banden niet de beste manier zijn om de consument te informeren. “De leden van ETRAM betreuren dat deze maatregel neit het beoogde effect zal hebben”, zegt de vereniging in een persbericht. “Heel wat consumenten zien de banden niet voor ze uit het magazijn gehaald worden en op de auto gemonteerd worden. Ze baseren hun keuze op tests in magazines, informatie op het internet en de raad van vrienden of verkopers.”