Ook brede steun voor meer realistische uitstootcijfers

Europeanen vragen schonere auto’s, ook als die meer kosten

Pixabay

Een grote meerderheid van de Europeanen is voorstander van strengere uitstootnormen voor autobouwers, blijkt uit een enquête door YouGov. Bijna tweederde is zelfs bereid daar meer voor te betalen.

Het onderzoek komt er net op het moment dat de Europese Commissie nieuwe voorstellen overweegt voor regels voor de auto-industrie om de ernstige luchtvervuiling in Europese steden te verminderen. Volgens berekeningen van de commissie zouden die ingrepen een auto 100 tot 500 euro duurder maken.

Bijna twee derde (65 procent) zegt zelfs tot 500 euro meer te willen betalen voor een nieuwe auto om die uitstoot terug te dringen.

YouGov vroeg meer dan achtduizend EU-burgers in zeven landen wat ze van die plannen vinden. Meer dan driekwart (76 procent) van de respondenten is het eens dat autobouwers verplicht moeten worden om de uitstoot van hun wagens zoveel te beperken als technisch mogelijk is. 

En opvallend: bijna twee derde (65 procent) zegt zelfs tot 500 euro meer te willen betalen voor een nieuwe auto om die uitstoot terug te dringen.

‘Volgens de auto-industrie zijn de ingrepen om de uitstoot te beperken te duur, terwijl het in werkelijkheid minder kost dan een lakbeurt’, zegt Fabian Sperka van de denktank Transport & Environment. ‘De bevolking wil de schoonst mogelijke auto’s en nu ze bereid blijkt er ook voor te betalen, neemt de druk op de fabrikanten toe.’

Tweedehands

De helft van de respondenten vindt dat ook tweedehands auto’s aan minimumstandaarden moet voldoen. Tot nog toe worden auto’s enkel in de eerste vijf jaar getest of tot 100.000 kilometer. Maar veel auto’s blijven veel langer op de weg, met name in Zuid- en Oost-Europese landen. De commissie overweegt daarom ook tests voor tweedehands wagens.

Daarnaast blijkt uit de bevraging ook brede steun voor meer realistische uitstootcijfers, die niet enkel gelden in ideale rijomstandigheden. Meer dan driekwart van de respondenten vindt dat auto’s altijd aan de richtlijnen moeten voldoen, onafhankelijk van hoe, waar en wanneer ze rijden. 

De huidige normen gelden bijvoorbeeld niet bij een kort ritje in de stad, als de auto regelmatiger start en stopt, of als de motor snel optrekt. 

‘De vervuiling alleen in de eerste vijf jaar laag houden terwijl veel auto’s veel langer op de baan blijven, is een bedreiging voor de volksgezondheid’, zegt Sperka. ‘Mensen willen weten dat de vervuiling binnen de wettelijke grenzen blijft als ze een nieuwe of tweedehands auto kopen. En fabrikanten moeten verplicht worden om dat te garanderen.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.