Dirty Diesel. Europese oliebedrijven lozen zwaar vervuilde diesel op Afrikaanse markt

Grote Europese bedrijven zoals Trafigura en Vitol leveren zwaar vervuilde diesel aan West-Afrikaanse landen. Dat staat in een gepubliceerd onderzoek van de Zwitserse ngo Public Eye.
 

  • © Carl De Keyzer - Magnum Europese bedrijven dumpen vuile diesel op Afrikaanse markt © Carl De Keyzer - Magnum
  • © Carl De Keyzer - Magnum Europese bedrijven dumpen vuile diesel op Afrikaanse markt © Carl De Keyzer - Magnum
  • © Carl De Keyzer - Magnum Europese bedrijven dumpen vuile diesel op Afrikaanse markt © Carl De Keyzer - Magnum
  • © Carl De Keyzer - Magnum Europese bedrijven dumpen vuile diesel op Afrikaanse markt © Carl De Keyzer - Magnum

Onderzoekers van Public Eye tankten diesel bij tankstations in acht Afrikaanse landen. Uit een analyse van de brandstof bleek dat die gemiddeld 200 keer meer zwavel bevatte dan volgens de Europese standaarden is toegestaan. Ook andere schadelijke substanties, zoals benzeen en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), werden gevonden in concentraties die in Europa niet zijn toegestaan.

Afrikaanse kwaliteit

Volgens het rapport exporteren de bedrijven niet alleen vervuilde brandstoffen, maar produceren ze die zelf en verkopen ze die in sommige gevallen ook aan hun eigen pompen. Geraffineerde producten en andere componenten worden samengevoegd tot een product dat in de industrie bekend staat als ‘Afrikaanse kwaliteit’, zegt Public Eye.

De brandstoffen worden volgens de ngo met name gemengd in de ARA-zone (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen). De bedrijven hebben daar hun eigen faciliteiten. ‘Veel West-Afrikaanse landen die hoge kwaliteit ruwe olie naar Europa exporteren, krijgen daar toxische lage kwaliteit brandstof voor terug’, aldus Public Eye.

© Carl De Keyzer - Magnum

Europese bedrijven dumpen vuile diesel op Afrikaanse markt

Luchtvervuiling

Het mengen van brandstoffen om een bepaalde exportkwaliteit te verkrijgen, is niet illegaal. De producten voldoen namelijk wel aan de Afrikaanse standaarden. Public Eye roept de bedrijven echter op wereldwijd alleen brandstoffen te verkopen die voldoen aan de Europese standaarden. ‘Dit soort brandstof is allang verboden in Europa. Gebruik ervan draagt aanzienlijk bij aan de groeiende luchtvervuiling in Afrikaanse steden en is een gevaar voor de gezondheid van miljoenen mensen.’

‘Dit soort brandstof is allang verboden in Europa. Gebruik ervan draagt aanzienlijk bij aan de groeiende luchtvervuiling in Afrikaanse steden.’

Niet alleen Trafigura en Vitol exporteren deze producten naar Afrika. Ook andere oliebedrijven doen dat. Een woordvoerder van oliebedrijf BP zegt in een reactie in de Britse krant The Guardian dat BP niet de standaarden bepaalt op de markten waarin het bedrijf opereert. ‘Het is aan ieder land afzonderlijk om te bepalen hoeveel zwavel en andere parameters geschikt zijn voor de lokale markt.’

Vitol en Trafigura reageren in dezelfde krant met de opmerking dat het rapport gebaseerd is op “misinformatie” en een “simplistische” voorstelling van zaken.

Zo zouden individuele bedrijven geen schonere brandstof aan Afrikaanse landen kunnen leveren, omdat de landen vaak een uniforme kwaliteit eisen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.