Europese burgemeesters verzetten zich tegen zwakke dieselnormen
IPS
17 maart 2016
Burgemeesters van negentien grote Europese steden maken in een open brief brandhout van de zwakke Europese uitstootnormen voor dieselauto's. De uitzondering voor stikstofoxiden brengt de gezondheid van hun burgers in gevaar, schrijven ze.
In de nasleep van het Volkswagenschandaal worden de Europese tests voor dieselwagens realistischer, maar tegelijk krijgt de auto-industrie van Europa een uitzondering: tot 2020 mogen dieselwagens tweemaal de norm voor stikstofoxiden (NOx) uitstoten, en erna nog eens 50 procent meer.
Dat is ongehoord in een Europa waar bijna 80 procent van de bevolking in steden leeft en dagelijks te lijden krijgt onder luchtvervuiling, zeggen de burgemeesters van onder meer Brussel, Parijs, Amsterdam, Milaan, Stockholm en Barcelona.
Kinderen
‘We zijn van mening dat die beslissing onrechtvaardig en verkeerd is’, schrijven ze in de Franse krant Le Monde. ‘Hoe is het mogelijk om nieuwe emissiestandaarden uit te vaardigen en tegelijk toe te staan dat ze geschonden worden?’
Als burgervaders hebben ze de plicht om de gezondheid van hun burgers te beschermen, schrijven ze. ‘Maar hoe kunnen we dat doen als de Europese Unie een vergunning geeft om te vervuilen ten koste van de volksgezondheid? Wat moeten we zeggen tegen ouders van wie de kinderen lijden aan acute longaandoeningen, tegen ouderen en tegen de meest kwetsbaren? Moeten we zeggen dat de overheid hun gezondheid ondergeschikt maakt aan die van de auto-industrie?’
Klimaatakkoord
Ook voor de strijd tegen de klimaatverandering zijn consistente regels cruciaal, zeggen ze. ‘Ongeveer 70 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen is afkomstig uit de steden, en het succes van het klimaatakkoord van Parijs zal afhangen van de maatregelen die door die steden genomen worden. Als burgemeesters zijn we bereid die verantwoordelijkheid te nemen. Maar op dit moment hebben we de steun nodig van de politieke verantwoordelijken op alle niveaus.’
Ze roepen de Europese regeringen op om alle beschikbare juridische en politieke middelen te gebruiken om ervoor te zorgen dat de Europese normen door alle industrieën gerespecteerd worden.
De brief is ondertekend door de burgemeesters van Parijs, Athene, Barcelona, Brussel, Boekarest, Boedapest, Kopenhagen, La Valetta, Lissabon, Madrid, Milaan, Amsterdam, Nicosia, Riga, Oslo, Rotterdam, Sofia, Stockholm en Warschau.