Europese steden zien Amerikaanse autonormen niet zitten

Nieuws

‘Onveilig en vervuilend’

Europese steden zien Amerikaanse autonormen niet zitten

De Europese eisen zijn een pak strenger dan de Amerikaanse. Zo kan de Tesla Cybertruck niet legaal verkocht worden in Europa omdat hij niet voldoet aan verschillende normen.

De Europese eisen zijn een pak strenger dan de Amerikaanse. Zo kan de Tesla Cybertruck niet legaal verkocht worden in Europa omdat hij niet voldoet aan verschillende normen.

Europese grootsteden verzetten zich tegen de plannen van de EU om lagere Amerikaanse autonormen te accepteren. Dat zal leiden tot een toestroom van gevaarlijkere voertuigen en meer vervuiling, waarschuwen Parijs, Brussel en Amsterdam.

Tijdens de chaotische onderhandelingen over een handelsdeal met de VS heeft de EU beloofd dat ze “de intentie heeft om Amerikaanse voertuignormen te accepteren”. In een brief aan het Europese Parlement dringen Parijs, Brussel en Amsterdam en 75 organisaties er op aan om die belofte te herzien.

Tesla Cybertruck

De Europese eisen zijn een pak strenger dan de Amerikaanse, met onder meer verplichte voetgangersbescherming, automatische noodremsystemen en rijstrook-assistentie. Zo kan de Tesla Cybertruck niet legaal verkocht worden in Europa omdat hij niet voldoet aan verschillende normen.

En die Europese normen hebben effect: sinds 2010 is het aantal verkeersdoden in de EU met 36 procent gedaald. In de VS is het aantal slachtoffers in dezelfde periode met bijna een derde gestegen.

‘Europa heeft zijn reputatie opgebouwd door een pionier te zijn in strenge voertuignormen’, stelt de brief. ‘Lagere Amerikaanse normen accepteren zou decennia aan vooruitgang in de EU tenietdoen’.

Gezondheid en banen

En het gaat niet alleen over veiligheid, zeggen de steden en organisaties. De EU legt vanaf volgend jaar limieten op voor vervuiling door rem- en bandenslijtage, terwijl de VS de regels voor luchtvervuiling versoepelt. Als de EU die trend volgt, worden Europeanen meer blootgesteld aan meer vervuiling die verband houden met astma, kanker en tal van cardiovasculaire en neurologische aandoeningen.

Bovendien bouwen grote Europese merken als BMW, Mercedes en Stellantis al heel wat voertuigen in Amerikaanse autofabrieken volgens EU-normen – met name grotere SUV's. Maar als Europa de lagere Amerikaanse normen accepteert, zouden die productielijnen ook auto's voor de Europese markt kunnen gaan produceren. Dan dreigt de productie van de EU naar de VS te verschuiven, en dat zal banen kosten in de autofabrieken en toeleveringsketens, zeggen de organisaties.