'Fondsenwervers laten kansen liggen'
Bram Souffreau
14 mei 2010
Fondsenwervers staan vandaag waar marketeers dertig jaar geleden stonden. De sector staat aan de vooravond van een professionaliseringsgolf.’ De Amerikaans-Britse professor Adrian Sargeant vindt dat de fondsenwervers vandaag lang niet het onderste uit de kan halen en veel beter met hun vakgebied moeten omgaan.
Het tijdperk waarin mensen zonder morren geld gaven aan goede doelen is voorbij. De donateur is kritischer geworden en handelt steeds vaker als een ‘consument’. Hij ’shopt’ tussen de verschillende doelen, wil resultaat zien, eist transparantie, wil kunnen kiezen en vraagt controle over de communicatiemethodes. Intussen groeit het aantal goede doelen dat op zoek gaat naar geld bij de burger.
‘De fondsenwervers moeten slimmer worden’ geeft Sargeant als raad. ‘De uitdaging voor de sector wordt de droom van de donateur in realiteit te brengen. Als je dat kunt, zit je goed, want dan heeft de donateur een goed gevoel bij het project en zal hij veel sneller geneigd zijn om later de portefeuille te openen voor een nieuwe donatie.’
Lees het volledige artikel op Apache.be