Ford en Heinz willen tomatenafval verwerken in auto's

Autobouwer Ford heeft in samenwerking met ketchupfabrikant Heinz een plastic ontwikkeld uit het afval van de gebruikte tomaten voor ketchupproductie. Het nieuwe materiaal kan gebruikt worden in de autobouw.

  • CC Rachel Andrew Het afval van tomaten kan gebruikt worden om plastic te maken. CC Rachel Andrew

Het tomatenplastic is ontworpen door de afdeling Plastics bij Ford op basis van het gedroogde vel van de tomaten. “Toen we dit begonnen te verwerken, dacht ik enkel nog aan pizza”, zegt onderzoekster Ellen Lee in de Pittsburgh Post-Gazette.

Omdat het er niet erg mooi uitziet, denkt Ford in de eerste plaats aan gebruik op onzichtbare plaatsen zoals onder het dashboard of onderaan de wagen. Het team onderzoekt nu verder of het materiaal mooier gemaakt kan worden.

Voordelen

Het nieuwe materiaal heeft heel wat voordelen. Niet alleen kan tomatenafval hergebruikt worden, het materiaal blijkt ook lichter dan traditioneel plastic en bespaart dus brandstof. Bioplastics stoten bij de fabricage bovendien minder broeikasgassen uit, omdat ze bij lagere temperaturen gevormd kunnen worden.

Ford begon twee jaar geleden al samen te werken met merken als Heinz, Coca-Cola en Nike om samen sneller bioplastics te ontwikkelen. De autobouwer werkt ook aan materialen uit kokosnoten, rijst en gerecycleerd katoen.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift