Ford en Heinz willen tomatenafval verwerken in auto's


IPS
11 juni 2014
Autobouwer Ford heeft in samenwerking met ketchupfabrikant Heinz een plastic ontwikkeld uit het afval van de gebruikte tomaten voor ketchupproductie. Het nieuwe materiaal kan gebruikt worden in de autobouw.
Het tomatenplastic is ontworpen door de afdeling Plastics bij Ford op basis van het gedroogde vel van de tomaten. “Toen we dit begonnen te verwerken, dacht ik enkel nog aan pizza”, zegt onderzoekster Ellen Lee in de Pittsburgh Post-Gazette.
Omdat het er niet erg mooi uitziet, denkt Ford in de eerste plaats aan gebruik op onzichtbare plaatsen zoals onder het dashboard of onderaan de wagen. Het team onderzoekt nu verder of het materiaal mooier gemaakt kan worden.
Voordelen
Het nieuwe materiaal heeft heel wat voordelen. Niet alleen kan tomatenafval hergebruikt worden, het materiaal blijkt ook lichter dan traditioneel plastic en bespaart dus brandstof. Bioplastics stoten bij de fabricage bovendien minder broeikasgassen uit, omdat ze bij lagere temperaturen gevormd kunnen worden.
Ford begon twee jaar geleden al samen te werken met merken als Heinz, Coca-Cola en Nike om samen sneller bioplastics te ontwikkelen. De autobouwer werkt ook aan materialen uit kokosnoten, rijst en gerecycleerd katoen.