Marktleider Chubb dwingt andere bedrijven tot nadenken over de toekomst van kolen

Grootste Amerikaanse verzekeraar trekt zich terug uit steenkool

Marcel Oosterwijk - Flickr (CC BY-SA 2.0)

Steenkoolcentrales hoeven niet meer aan te kloppen bij de Amerikaanse verzekeraar Chubb

De grootste commerciële verzekeringsmaatschappij in de Verenigde Staten heeft aangekondigd niet langer steenkoolcentrales te verzekeren en investeringen in steenkool te stoppen.

Nieuwe centrales hoeven niet meer aan te kloppen bij de Amerikaanse verzekeraar Chubb om nieuwe projecten te laten verzekeren. Chubb kondigt aan de klimaatverandering te erkennen en overtuigd te zijn van de menselijke invloed daarop.

Daarom zal het bedrijf geen nieuwe centrales meer verzekeren en niet meer investeren in bedrijven die meer dan 30 procent van hun omzet uit steenkool halen, of die meer dan 30 procent van hun energieproductie uit kolen halen. 

Het is voor het eerst dat een grote Amerikaanse verzekeraar een dergelijke stap zet. 

Marktleider

“Nieuwe steenkoolcentrales kunnen niet zonder verzekering worden gebouwd en Chubb heeft hiermee een slag toegebracht aan de tientallen bedrijven die nog steeds gokken op de wereldwijde uitbreiding van kolen”, reageerde Lindsey Allen, algemeen directeur van Rainforest Action Network, opgetogen op het nieuws. “We zijn blij om te zien dat Chubb echt actie onderneemt om de klimaatverandering aan te pakken en aan een gezondere toekomst wil werken.”

Verzekeraar en investeerder Chubb is marktleider in de Amerikaanse energiesector.

Volgens de gegevens van California Climate of Carbon Climate Initiative belegt het bedrijf samen met zijn dochterondernemingen op dit moment minstens 2,9 miljard dollar in fossiele brandstofbedrijven. 

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift