Grote bedrijven aarzelen om openheid te geven over milieu-impact

Nieuws

Non-Disclosure Campaign ijvert voor meer transparantie

Grote bedrijven aarzelen om openheid te geven over milieu-impact

Grote bedrijven aarzelen om openheid te geven over milieu-impact
Grote bedrijven aarzelen om openheid te geven over milieu-impact

IPS

12 juni 2020

De meeste grote bedrijven geven nog geen inzage in de milieugevolgen van hun activiteiten, zo blijkt uit informatie van de Non-Disclosure Campaign. Dat is een wereldwijde alliantie van investeerders die samen meer dan 10.000 miljard dollar beheren.

Vanuit de directiekamers van veel grote bedrijven blijft het stil als het over de milieu-impact van hun activiteiten gaat.

Vaughn Smith / Pixabay

De meeste grote bedrijven geven nog geen inzage in de milieugevolgen van hun activiteiten, blijkt uit informatie van de Non-Disclosure Campaign. Dat is een wereldwijde alliantie van investeerders die samen meer dan 10.000 miljard dollar beheren.

Tot die investeerders behoren onder meer pensioenfondsen en banken. De campagne benaderde 1.051 bedrijven uit 49 landen, en daarvan gaf bijna een vijfde (17 procent) openheid over minstens één onderwerp, zoals klimaatverandering, ontbossing of waterveiligheid.

CO2-uitstoot

De CDP-campagne richt zich op bedrijven die samen naar schatting meer dan 4.800 megaton (Mt) CO2 per jaar uitstoten. Dat is vergelijkbaar met volledige Amerikaanse uitstoot van broeikasgassen in 2017.

De campagne groeit. In 2019 vroegen 88 investeerders 707 bedrijven om openheid. Dit jaar vroegen 105 investeerders 1.051 bedrijven om informatie over hun milieu-impact.

‘Het belang van betrokkenheid van investeerders kan niet overschat worden’, zegt Emily Kreps, directeur Kapitaalmarkten bij CDP. ‘Klimaatverandering, waterveiligheid en ontbossing zijn materiële risico’s voor investeringen. Bedrijven die geen openheid geven over hun impact, lopen het risico achter te blijven bij hun concurrenten als het gaat om toegang tot kapitaal.’

Veerkrachtiger economie

Katarina Hammar, hoofd Active Ownership bij vermogensbeheerder Nordea Asset Management, zegt dat meer transparantie over de milieuprestaties van bedrijven essentieel is om de winstgevendheid te garanderen en een veerkrachtiger economie te creëren. ‘Consistente en vergelijkbare data zijn essentieel voor onze bedrijfsanalyses, en in het bijzonder voor de analyse van klimaatrisico’s en kansen.’

De Belgische en Nederlandse bedrijven die zijn benaderd, behoren allemaal tot de categorie die nog geen openheid heeft gegeven. In België gaat het om Ageas, Cofinimmo, Colruyt, Galapagos, Groupe Bruxelles Lambert, Kinepolis Group en Warehouses De Pauw Comm.

In Nederland om Adyen, AerCap Holdings, AkzoNobel, Altice, Basic-Fit, Eurocommercial Properties, OCI, VEON en Yandex.