Het olympisch ideaal vieren met een Big Mac
Isabelle de Grave en Stephanie Parker
22 juli 2012
Fastfoodketen McDonalds is als sponsor prominent aanwezig op de Olympische Spelen. Nu de opening van de Spelen steeds dichterbij komt, spreken niet alleen activisten, maar ook Britse politici zich uit tegen het partnerschap tussen de fastfoodketen en de Spelen.
“Londen kreeg de Spelen met de belofte een gezonde en actieve levensstijl te promoten voor kinderen in de wereld”, zegt Jenny Jones van de Green Party. Ze diende onlangs een motie in in een poging McDonalds, Coca Cola en andere sponsors te weren van de Olympische Spelen.
“Hetzelfde Internationaal Olympisch Comité dat de Spelen aan Londen heeft toegekend, gaat ook in zee met sponsors die met hun voedsel bijdragen aan obesitas.”
Sporteducatie
In de marketingstrategie van McDonalds gaan investeringen in sporteducatie hand in hand met de verkoop van goedkoop fastfood met veel calorieën. Het bedrijf sponsort ook lokale voetbalclubs.
McDonalds is al sinds 1979 officieel sponsor van de Olympische Spelen. Het bedrijf verlengde onlangs zijn contract met het Internationaal Olympisch Comité (IOC) tot 2020.
Coca Cola is al sponsor sinds 1926. Volgens Benjamin Seeley van het IOC, sponsort het bedrijf “meer dan 250 programma’s op het gebied van fysieke activiteit en voedingsvoorlichting in honderd landen.”
De Spelen zijn financieel voor meer dan 40 procent afhankelijke van dit soort sponsors.
McDonalds heeft niet gereageerd op herhaalde verzoeken om commentaar op de kwaliteit van zijn voedsel in relatie tot de dieetbehoeften van kinderen en volwassenen, en de kritiek op de sponsoring.
Verkeerd signaal
Niet alleen activisten en politici zijn kritisch, ook uit de medische wereld klinken afkeurende geluiden. De Academy of Royal Medical Colleges in Groot-Brittannië verklaarde onlangs dat sponsoring door de fastfoodketen een verkeerd signaal afgeeft aan het Britse volk. Groot-Brittannië telt het hoogste aantal mensen met overgewicht in Europa. Tweeëntwintig procent van de Britten is volgens onderzoek veel te zwaar.
Wie op de website van McDonalds zoekt naar de voedingswaarde van “happy meals” voor kinderen, vindt alleen calorieën, vet en proteïnen. Verzadigd vet ontbreekt, evenals zout, vitaminen en suiker. Om die informatie te vinden, moet de bezoeker naar een ander deel van de site navigeren.
“Voedsel van McDonalds bevat nog steeds veel suiker, vet en zout. De zogenaamd gezondere opties op het menu doen weinig voor mensen echt gezond willen leven”, zegt Sara Deon van Corporate Accountability International. “Ze zijn niet veel meer dan vehikel om hamburgers, patat en frisdrank te verkopen.”
Bewegingsgadgets
McDonalds investeringen in programma’s die beweging promoten, schieten tekort zolang “er niets gedaan wordt aan de epidemie van dieetgerelateerde ziekten” zegt Deon, “en de op kinderen gerichte marketing van McDonalds.”
Het Olympisch restaurant van McDonalds in het Atletendorp is het grootste in de wereld met 1500 zitplaatsen. Naar verwachting zullen er dagelijks ongeveer 14.000 mensen eten tijdens de Spelen. Om het ongezonde imago van fastfood te bestrijden, biedt McDonalds biedt onder meer happy meals aan met gratis bewegingsgadgets. Daarmee kunnen kinderen zien hoeveel stappen ze op een dag zetten.
Dow Chemical
Het is dit jaar niet voor het eerst dat de Olympische sponsors onder vuur liggen. In 2008 riepen mensenrechtenorganisaties op tot een boycot om een einde te maken aan de sponsoring door McDonalds en andere restaurants.
Niet alleen voedselverkopers liggen onder vuur. Indiase atleten en afgevaardigden doen niet mee aan de openingsceremonie en de afsluiting van de Spelen, uit protest tegen sponsoring door Dow Chemical. Dow is eigenaar van Union Carbide. Door een gaslek bij dat bedrijf in 1984 kwamen in Bhopal in India meer dan 22000 mensen om. Ook raakten de bodem en het water in de omgeving ernstig vervuild, waardoor de schadelijke gevolgen nog jarenlang merkbaar bleven.