Onderzoek bij drie- en vierjarigen in verschillende landen
Hittegolven schaden de ontwikkeling van kleuters

Te heet om samen buiten te spelen.

Te heet om samen buiten te spelen.
Blootstelling aan hoge temperaturen en hittegolven kan de ontwikkeling van jonge kinderen schaden. Dat blijkt uit onderzoek bij drie- en vierjarigen in verschillende landen.
Hitte is niet gezond: blootstelling kan leiden tot uitdroging en uitputting, en chronische aandoeningen zoals hart- en longziekten kunnen verergeren. Intense hittegolven kunnen op die manier duizenden doden eisen.
In de gezondheidszorg wordt echter vooral gekeken naar het effect van hitte op ouderen en erg jonge kinderen. Maar nu blijkt dat extreme temperaturen ook nadelig zijn voor de ontwikkeling van kleuters: kinderen die zijn blootgesteld aan hittegolven scoren namelijk minder goed op lezen en rekenen.
‘Omdat vroege ontwikkeling de basis legt voor levenslang leren, fysieke en mentale gezondheid en algeheel welzijn, zouden deze bevindingen onderzoekers, beleidsmakers en professionals moeten alarmeren’, zegt hoogleraar Psychologie Jorge Cuartas.
Twintigduizend kleuters
Cuartas en zijn collega’s analyseerden gegevens van bijna twintigduizend kleuters in Gambia, Georgië, Madagaskar, Malawi, Palestina en Sierra Leone. Ze vergeleken klimaatgegevens in die landen met de zogenaamde Early Childhood Development Index (ECDI), die de vordering meet op het vlak van lezen en rekenen en sociale, emotionele en fysieke ontwikkeling.
Daaruit blijkt dat kinderen die zijn blootgesteld aan gemiddelde maximumtemperaturen boven 30 graden Celsius tussen 5 en 6,7% minder kans hebben om de belangrijkste mijlpalen voor lezen en rekenen te bereiken in vergelijking met kinderen die in dezelfde regio en hetzelfde seizoen werden blootgesteld aan temperaturen lager dan 25 graden. De effecten zijn sterker bij kinderen uit economisch achtergestelde huishoudens, gezinnen met minder toegang tot schoon water en uit stedelijke gebieden.
‘We hebben dringend meer onderzoek nodig om de mechanismen te begrijpen die dergelijke effecten verklaren en de factoren die kinderen beschermen of juist hun kwetsbaarheid vergroten’, zegt Cuartas. ‘Dat onderzoek zal helpen concrete doelen te stellen voor beleid en interventies die de paraatheid, aanpassing en veerkracht versterken naarmate de klimaatverandering intensiever wordt.’
Het onderzoek is verschenen in het Journal of Child Psychology and Psychiatry.
Niets missen?
Abonneer je op (één van) onze nieuwsbrieven.


