De enorme milieu-impact van honden en katten voor het eerst precies berekend

Honden en katten eten veel vlees en dat heeft een enorme milieu-impact. In de VS is die voor het eerst precies berekend.

  • reader of the pack CC BY-ND 2.0 reader of the pack CC BY-ND 2.0

In honden- en kattenvoeding zit vlees. De productie van al deze voeding vereist veel energie, grond en water -veel meer dan bij plantaardige voeding- en heeft belangrijke neveneffecten zoals de uitstoot van broeikasgassen, bodemerosie, pesticidengebruik en afvalproductie.

163 miljoen honden en katten

De milieu-impact van honden- en kattenvoeding is dus enorm maar precies is die nog nooit gemeten. Professor Gregory Okin van de Universiteit van California ging daarom na hoeveel vlees de honden en katten in de VS elk jaar eten.

Als honden en katten in de US een land vormden, dan zouden ze op vijfde plaats staan in de lijst van meest vleesetende naties ter wereld

Zijn land telt maar liefst 163 miljoen honden en katten, 78 miljoen honden en 85 miljoen katten. Als die allemaal samen een land vormden, dan zouden ze op vijfde plaats staan in de lijst van meest vleesetende landen ter wereld, berekende Okin in Plos One.

Met zo’n vleesconsumptie zijn honden en katten dan ook goed voor 30 procent van de milieu-impact van de vleesproductie in de VS.

In geen land ter wereld zijn er meer huisdieren dan de VS. Maar ook elders neemt het houden van huisdieren snel toe, vooral in China.

De milieu-impact van katten- en hondenvoeding zal dus nog toenemen, verwacht Okin, zeker omdat de humanisering van huisdieren een belangrijke trend is. Steeds meer baasjes willen dat hun hond of kat goede voeding krijgt. Ze willen meer vlees in de voeding en meer vlees van betere kwaliteit.

Okin suggereert minder katten en honden te houden als huisdier en ook eens te kijken naar huisdieren met een kleinere ecologische voetafdruk.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift