Jeansgigant Levi's legt zichzelf streng klimaatdieet op

Mike Mozart CC BY 2.0

 

Kledingproducent Levi Strauss & Co. stelt zichzelf ambitieuze klimaatdoelen: het bedrijf wil de eigen uitstoot van broeikasgassen met 90 procent verminderen tegen 2025.

De eigen gebouwen en winkels zullen volledig op hernieuwbare elektriciteit overschakelen. Maar daarmee alleen zal het bedrijf het niet halen. De grootste uitdaging wordt om de wereldwijde toeleveringsketen te verduurzamen.

Om daar op in te zetten volgt het kledingbedrijf de doelstellingen zoals geformuleerd in het Science Based Targets Initiative, een initiatief dat commerciële bedrijven - die wereldwijd verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de uitstoot van broeikasgassen - aanspoort om zichzelf strenge klimaatdoelen op te leggen en zo de temperatuurstijging lager dan 2 graden Celsius te houden. 

Innovatie voor de mode-industrie

Op die manier wil de jeansproducent tegen 2025 ook in de toeleveringsketen een vermindering van 40 procent van de uitstoot van broeikasgassen bereiken. Ze zijn hiermee een van de eerste bedrijven om de strenge doelstellingen uit te breiden naar hun hele keten.

Momenteel tekenden al 448 bedrijven in op het Science Based Targets Initiative, waaronder nu dus ook Levi’s. Naast positieve gevolgen voor het milieu blijken de doelstellingen ook positieve effecten te hebben voor het bedrijf. Zo zegt 52 procent van de 185 ondervraagde bedrijven dat deze doelstellingen het vertrouwen van investeerders heeft verhoogd.

‘Levi Strauss & Co. heeft de ambitieuze doelstellingen geformuleerd in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs’

‘Levi Strauss & Co. heeft de ambitieuze doelstellingen geformuleerd in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs’, zegt Cynthia Cummus van het World Resources Institute, één van de partners van het initiatief.

‘De doelstellingen van het bedrijf zijn een voorbeeld van vooruitstrevende innovaties die de mode-industrie nodig heeft en zijn een model voor zakelijk succes in een CO2-arme wereld.’

Levi Strauss & Co. is een van de grootste kledingmerken en een leider op vlak van jeansmode. De producten van het bedrijf worden in 110 verschillende landen ter wereld verkocht.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift