Koffieboeren in Tanzania schakelen over op avocado

© Btonnie (CC BY-SA 4.0)

Een man aan het werk in een avocadoboom

Avocado blijkt voor veel koffieboeren in Tanzania het geknipte product om op over te schakelen sinds de koffieprijs er keldert. Een Finse ontwikkelingsorganisatie investeert nu 2,5 miljoen euro om tweeduizend boeren, onder wie veel vrouwen, aan werk in de avocadokweek te helpen.

Sinds enkele jaren is de prijs die Tanzaniaanse boeren voor hun koffie krijgen, gekelderd. Dat komt voornamelijk doordat de productie van koffie voor een groot deel verschoven is naar Brazilië en Vietnam.

Veel koffieboeren uit de regio Kilimanjaro in het noordoosten van Tanzania waren afhankelijk van de koffieoogst voor hun inkomen. Sinds enkele jaren is de prijs die ze voor hun koffie krijgen echter gekelderd. Dat komt voornamelijk doordat de productie van koffie voor een groot deel verschoven is naar Brazilië en Vietnam.

De impact daarvan op boeren in Kilimanjaro is al verschillende jaren voelbaar en daarom keken ze steeds vaker naar Africado, het eerste commerciële en internationale avocadobedrijf dat in Tanzania werd opgericht in 2007. Voor die tijd kwamen avocado’s in deze regio enkel voor in volkstuintjes, waar ze gekweekt werden voor eigen gebruik. Het tropische, vochtige klimaat in deze regio bleek echter ideaal om avocado op commerciële schaal te kweken.

Ontwikkeling

Ontwikkelingsorganisatie Finnfund kondigde begin deze week aan dat het 2,5 miljoen euro zal investeren in Africado en zo het personeelsbestand van tweeduizend boeren zal kunnen verdubbelen. Daarbij wordt met name ingezet op kleine, vrouwelijke boeren die hun inkomsten uit de koffie zagen wegvallen.

“Met deze investering willen we de groei van Africado aanwakkeren maar tegelijk de ontwikkeling van de hele regio stimuleren op een duurzame en verantwoorde manier”, zegt Jari Matero van Finnfund in de mededeling.

Africado is gespecialiseerd in de Hass-variëteit, de meer romige avocado met z’n ribbelige, donkere schil. De avocado’s uit Tanzania worden vooral uitgevoerd naar Europa. Daar is de vraag naar deze gezonde lekkernij in de periode 2013-2017 verdrievoudigd.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift