Londen laat vervuilende auto's en bussen flink betalen


IPS
11 april 2017
Londen gaat de luchtvervuiling nog sneller aanpakken dan gepland. Al in april 2019 voert de stad een lage emissiezone in. Vervuilende auto’s en bussen moeten dan flink betalen.
Het typisch Londens verkeer.
Dion Hinchcliffe (CC BY-SA 2.0)
Aanvankelijk zou de lage emissiezone (LEZ) er in september 2020 komen. De vorige burgemeester, Boris Johnson, nu minister van Buitenlandse Zaken, had dat zo bepaald.
Maar de huidige burgemeester, Sadiq Khan, vervroegt de invoering met bijna anderhalf jaar. Al in april 2019 zullen vervuilende voertuigen moeten betalen als ze het Londense stadscentrum in willen.
‘De lucht in Londen is dodelijk maar ik ben niet van plan om lijdzaam toe te zien’
‘De lucht in Londen is dodelijk maar ik ben niet van plan om lijdzaam toe te zien’, stelde Khan, zelf een astmalijder, in een communiqué.
Voor alle auto’s die niet aan de Euro 4-emissiestandaard en alle dieselwagens die niet aan de Euro 6-emissiestandaard voldoen, zullen de bestuurders 12,50 pond (14,60 euro) moeten betalen. Bussen zullen 100 pond (116 euro) moeten betalen.
In oktober van dit jaar komt er al een taks van 10 pond (11,70 euro) voor oude, zwaar vervuilende voertuigen in het centrum van Londen.
Khan is ook van plan de lage emissiezone vanaf 2020 uit te breiden naar de volledige stad voor bussen en vrachtwagens en vanaf 2021 naar een deel van de stad voor auto’s en bestelwagens. Daarover gaat hij de bevolking raadplegen.
Elk jaar sterven meer dan 9000 inwoners van Londen vroegtijdig aan de gevolgen van langdurige blootstelling aan luchtvervuiling.