Londense "ultra-lage emissiezone" wordt achttien keer groter dan gepland

© Dun.can (CC BY 2.0)

 

De Londense burgemeester Sadiq Khan verrast vriend en vijand met een enorme uitbreiding van de ‘ultra-lage emissiezone’. Die wordt maar liefst achttien keer groter dan aanvankelijk voorzien was om de luchtvervuiling terug te dringen.  Khan stelde de details voor van de ultra-lage emissiezone (ULEZ) die het centrum van Londen in april volgend jaar moet krijgen. Verrassend is dat die zone in de volgende jaren flink uitbreidt tot aan de noordelijke en zuidelijke ring in 2021. 

Daarmee wordt de zone op termijn achttien keer groter, en dat zal gevolgen hebben voor naar schatting 100.000 auto’s, 35.000 bestelwagens en 3000 vrachtwagens die nu nog wel het gebied in mogen. 

Gezondheid

De ambitieuze maatregelen moeten de gezondheid van de Londenaren ten goede komen en de luchtvervuiling terugdringen, die momenteel nog verantwoordelijk is voor duizenden vroegtijdige overlijdens en gezondheidsproblemen. Recente studies van de Universiteit van Oxford toonden aan dat de auto’s en bestelwagens in Londen jaarlijks 650 miljoen pond (741 miljoen euro) kosten aan de Britse gezondheidszorg.

‘Het zal een enorme impact hebben op de luchtkwaliteit in de stad en de levens van miljoenen mensen verbeteren.’

Volgens het Londense stadsbestuur moet de ‘ULEZ’ ervoor zorgen dat in 2021 meer dan 100.000 Londenaren niet langer in wijken wonen waar de luchtvervuiling de drempels overschrijdt. 

Taks

Bestuurders van niet-toegelaten voertuigen zullen een taks moeten betalen van 12,5 pond per dag (14 euro) als ze de zone binnenrijden, en dat elke dag van het jaar zonder uitzonderingen. Het gaat onder meer om benzineauto’s die de Euro4-norm niet halen en dieselauto’s die de Euro6-norm niet halen. 

‘De strijd tegen de dodelijke luchtkwaliteit en voor de gezondheid van de Londenaren vraagt om moedige ingrepen’, zegt de Londense burgemeester Sadiq Khan. ‘Luchtvervuiling is een nationale gezondheidscrisis en ik weiger achterover te leunen terwijl duizenden Londenaren lucht inademen die zo vuil is dat hij onze levensverwachting verkort, onze longen beschadigt en chronische ziekten in de hand werkt.’

Autobouwers

Milieuverenigingen zijn enthousiast over de plannen en roepen ook de nationale regering en de autoconstructeurs op om nu een versnelling hoger te schakelen. 

‘Dit is een erg goede aankondiging van de burgemeester, die toont dat hij bereid is de nodige stappen te nemen om de gezondheid van de Londenaren te beschermen. Politieke leiders overal in het land zouden hier nota van moeten nemen.’

‘De komst van de grootste ultra-lage emissiezone ter wereld in Londen is reden tot feest’, zegt ook Paul Morozzo van Greenpeace UK. ‘Het zal een enorme impact hebben op de luchtkwaliteit in de stad en de levens van miljoenen mensen verbeteren. Ook de centrale overheid en de autobouwers moeten nu een versnelling hoger schakelen en de ambitie van Khan evenaren. De overheid moet andere steden helpen om gelijkaardige ingrepen te doen en autobouwers als VW moeten diesel dumpen en kiezen voor elektrische modellen. Iedereen heeft recht op schone lucht.’

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift