Meer groen op school leidt tot betere ontwikkeling

Nieuws

Meer groen op school leidt tot betere ontwikkeling

Meer groen op school leidt tot betere ontwikkeling
Meer groen op school leidt tot betere ontwikkeling

IPS

16 juni 2015

Meer beplanting rond basisscholen kan kinderen helpen om zich mentaal beter te ontwikkelen. Dat blijkt uit een recente studie.

Noorse en Spaanse wetenschappers volgden een jaar lang 2593 leerlingen tussen 7 en 10 jaar in 36 verschillende scholen in Barcelona. Elke leerling legde om de drie maanden dezelfde cognitieve test af die de aandacht en het werkgeheugen meet. Die scores werden vergeleken met satellietbeelden van begroeiing op en rond de schoolterreinen.

Uit de resultaten, die gepubliceerd werden in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS, blijkt dat leerlingen in scholen met meer groen sneller ontwikkelen dan andere leerlingen. Dat verschil is niet te wijten aan verschillen in socio-economische factoren. Kinderen in groene scholen blijven niet alleen aandachtiger, maar hebben ook een beter werkgeheugen.

Een groot deel van dat verschil bleek te danken aan de verminderde luchtvervuiling in scholen die omgeven zijn door veel groen. Bomen en struiken verminderen ook lawaaihinder en moedigen fysieke activiteit aan, zeggen de onderzoekers.

5 procent

‘Kinderen in scholen met meer groen in de omgeving, zoals bomen, struiken en gras, ontwikkelen sneller dan andere kinderen’, zegt Mark Nieuwenhuijsen van het Center for Research in Environmental Epidemiology in Barcelona, een van de auteurs. Over de onderzochte tijdsperiode was het verschil zo’n 5 procent. ‘Dat lijkt weinig, maar het kan enorme effecten hebben op de schaal van een populatie.’

De onderzoekers pleiten ervoor om beton en andere verhardingen op scholen waar mogelijk te vervangen door groene ruimte, al is het maar enkele bomen.

Tags