Milieudebat laait op door ongeluk cruiseschip
Marcela Valente
25 november 2007
Het ongeluk met het cruiseschip de M/S Explorer vrijdag bij Antarctica tegen een ijsberg voer, is dit jaar het tweede incident in de regio. Landen die de Zuidpool beschermen, eisen strengere straffen voor rampen die vervuiling veroorzaken.
Mariano Mémoli, hoofd van het Nationale Antarctische Directoraat van het Argentijnse ministerie van Buitenlandse Zaken, zegt “erg bezorgd” te zijn over de plotselinge toename van het aantal ongelukken. “Maar andere landen, die evengoed gealarmeerd zijn, nemen rustig te tijd om milieuwetten te ondertekenen.”
Het debat is weer opgelaaid omdat de M/S Explorer, een cruiseschip voor toeristen, op een ijsberg liep in de buurt van de Zuidelijke Shetland Eilanden, ten noorden van het Antarctische schiereiland. De 154 passagiers werden met reddingsboten in veiligheid gebracht. Het schip bleef scheef liggen, op een hoek van 45 graden.
“Hoewel de brandstofcompartimenten nog in tact zijn, zal de brandstof eruit moeten. De opslagbunkers kunnen nooit helemaal leeggemaakt worden, dus er zal altijd een zekere vervuiling zijn”, zegt Mémoli. Het schip had 185 ton brandstof bij zich. Een eerste analyse van de situatie heeft uitgewezen dat het het verslepen van het schip gevaarlijk en duur is. Een alternatief kan zijn om zoveel mogelijk brandstof uit het schip te pompen en het te omringen met boomstammen om zo eventuele gelekte brandstof vast te houden.
Mémoli zegt dat de diesel in het cruiseschip van een lichte soort is. De meeste brandstof zal verdampen, maar wat overblijft is zwaar giftig en oplosbaar in water. “Deze regio heeft grote biologische waarde. Er leven pinguïns, zeehonden, zeeolifanten en allerlei vis- vogelsoorten”, zegt hij.
Het cruiseschip voer onder Liberische vlag en werd gebouwd in Finland. Eigenaar van het schip is het Canadese GAP Adventures, een touroperator. De passagiers van het schip werden na de crash overgebracht naar de Chileense Eduardo Frei onderzoeksbasis op King George Island. Van daaruit is de helft van hen zaterdag naar Zuid-Chili gevlogen. De passagiers, die gemiddeld 5.400 euro betaalden voor de reis, kwamen voornamelijk uit Groot-Brittannië, Nederland, de Verenigde Staten en Australië.
In januari van dit jaar strandde het Noorse cruiseschip Nordkapp met 300 toeristen en 76 bemanningsleden bij Deception Island. Bij dat ongeluk kwam ongeveer 700 liter dieselolie vrij.
Vóór deze twee ongelukken, vond de laastste schipbreuk plaats in 1989. Het Argentijnse marineschip Bahía Paraíso, met aan boord wetenschappers en toeristen, liep op een ijsberg bij Anvers Island, vlakbij de Amerikaanse basis Palmer Station.
De International Association of Antarctica Tour Operator (IAATO), schat dat de paar schepen die in de jaren zestig naar Antarctica voeren, hooguit een paar honderd toeristen per jaar meenamen. Nu zijn dat er jaarlijks meer dan 32.000.