Multinationals spelen open kaart over CO2

Nieuws

Multinationals spelen open kaart over CO2

Stephen Leahy

01 mei 2008

Hoe zwaar belast ik het klimaat als ik een flesje Pepsi drink? Die vraag is binnenkort beter te beantwoorden. Duizenden toeleveranciers van multinationals als Hewlett Packard, Nestlé en PepsiCo hebben de voorbije maanden een boekje open gedaan over hun uitstoot van koolstofdioxide.

Ze werkten mee met het Carbon Disclosure Project (CDP), een organisatie die het bedrijfsleven wil helpen in te spelen op de klimaatproblemen.
Het CDP maakte woensdag (30 april) de algemene resultaten van een onderzoek bij 11 grote ondernemingen woensdag (30 april) bekend. 96 procent van hun toeleveranciers houdt rekening met toekomstige beperkingen op de uitstoot van broeikasgassen. Veel ondernemingen gaan er ook van uit dat extreme weersomstandigheden hun toekomstige activiteiten zullen hinderen. Bijna zes op tien bedrijven denken dat het energieverbruik terugschroeven de beste manier is om de klimaatverandering onder controle te houden. Maar slechts iets meer dan een kwart heeft al doestellingen vastgelegd om minder broeikasgassen te gaan uitstoten.

Stemmen met de portefeuille

Zelfs giganten als L’Oreal en Unilever, die zelf niet veel CO2 uitstoten, maken zich zorgen. Veel van hun toeleveranciers jagen wel veel koolstofdioxide de lucht in. En vroeg of laat dreigen de multinationals daar op afgerekend te worden. “Anders dan politici moeten bedrijven met de lange termijn rekening houden”, zegt Paul Dickinson, de ceo van het in Groot-Brittannië gevestigde Carbon Disclosure Project (CDP). “Consumenten stemmen elke dag met hun portefeuille.”
 
Ook investeerders kunnen eieren voor hun geld kiezen door vooral op bedrijven te mikken die het milieu ontzien. “Mensen gaan geen producten meer kopen van bedrijven die het klimaat voor hun kinderen om zeep helpen”, zegt Dickinson. Vooruitziende multinationals willen zich daarom alvast goed positioneren. En dat begint door de globale uitstoot die het bedrijf veroorzaakt te meten, inclusief de uitstoot van de toeleveranciers.
Het CDP, dat 385 institutionele investeerders vertegenwoordigt, heeft daarom een Supply Chain Leadership Collaboration opgezet, waarbij in eerste instantie elf multinationals gevraagd werden mee te werken. Ze moesten hun toeleveranciers aansporen informatie door te geven over hun klimaatstrategie, hun uitstoot en eventuele doelstellingen om die uitstoot te verminderen.
In mei betrekt het CDP nog andere grote bedrijven bij het initiatief, waaronder Vodafone, Carrefour, IBM, Heinz en duizenden van hun toeleveranciers. Tegen 2009 zouden alle belangrijke industriële producenten van broeikasgassen in het systeem moeten zitten.
De supermarktketen Tesco, een andere deelnemer aan het initiatief, toont intussen al hoe een bedrijf kan inspelen op het  milieubewustzijn van zijn klanten. Tesco heeft aangekondigd dat een reeks van zijn eigen producten een label meekrijgt waarop staat hoeveel koolstofdioxide er bij de productie is vrijgekomen.