Opleiding van honderden miljoenen kinderen in gevaar

Onderwijs in crisis in kwart van alle landen wereldwijd

Ernesto Eslava / Pixabay

In een kwart van de landen in de wereld staat het onderwijs zwaar onder druk door een combinatie van klimaatverandering, COVID-19, ontheemding en geweld, waarschuwt een analyse van Save the Children. Daarmee komt de opleiding van honderden miljoenen kinderen in gevaar.

De pandemie doet niet alleen zorgsystemen wereldwijd in hun voegen kraken. Volgens het rapport van Save the Children lopen de schoolsystemen in onder meer Nigeria, Somalië, Afghanistan, Zuid-Soedan, de Democratische Republiek Congo, Mali en Libië een ‘extreem hoog’ risico om in te storten. Syrië en Jemen volgen op de voet.

Pandemie 

Ook voor COVID-19 konden al 258 miljoen kinderen niet naar school. Maar door de pandemie, inclusief de lockdownmaatregelen en de economische gevolgen daarvan, lopen nog eens naar schatting 10 tot 16 miljoen kinderen het risico van school af te gaan. Ouders halen hun kinderen bijvoorbeeld van school om te gaan werken, of dwingen ze tot een kindhuwelijk.

Ook voor COVID-19 konden al 258 miljoen kinderen niet naar school.

‘We weten al dat het de armste kinderen zijn die het meest hebben geleden onder de sluiting van scholen door COVID-19’, zegt Inger Ashing, ceo van Save the Children. ‘Maar helaas is de pandemie slechts een van de factoren die het onderwijs - en het leven van kinderen van vandaag en morgen - in gevaar brengt.’

Klimaat

Een tweede belangrijke factor is de klimaatcrisis. Extreme weersomstandigheden bedreigen niet alleen de schoolgebouwen zelf, maar jagen ook toenemend aantal gezinnen op de vlucht.

‘Bij ongeveer de helft van de 75 miljoen kinderen per jaar die zonder onderwijs vallen, zijn klimaat- en milieubedreigingen zoals cyclonen , overstromingen en droogte de oorzaak”, zegt Ashing. “Klimaatgerelateerde gebeurtenissen hebben al meer dan 50 miljoen kinderen uit hun huizen verjaagd.’

Andere factoren zijn geweld, het gebrek aan onderwijs en de digitale kloof. 

Volgens het rapport moeten ministeries van Onderwijs en donoren snel werken aan oplossingen om het onderwijs van kinderen te redden en zich voor te bereiden op de toekomst. De getroffen landen hebben veel meer extra investeringen in hun onderwijssystemen nodig van internationale donoren.

‘Kinderen hebben zoveel geleden onder deze pandemie’, zegt Ashing. ‘We moeten leren van deze vreselijke ervaring en nu handelen - maar het volstaat niet om simpelweg terug te keren naar de situatie voor de pandemie. We moeten vooruit denken en anders redeneren, en dit als een kans zien voor hoop en positieve verandering.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift