Procter and Gamble buigt voor milieubewuste consument

Nieuws

Procter and Gamble buigt voor milieubewuste consument

Procter and Gamble buigt voor milieubewuste consument
Procter and Gamble buigt voor milieubewuste consument

IPS

10 april 2014

Procter and Gamble heeft beloofd geen ontbossing meer toe te laten in de productieketen en alle gebruikte palmolie traceerbaar te maken. De multinational geeft daarmee toe aan weken van publieke druk.

Vooral in Azië worden wouden in sneltempo vernield om plaats te maken voor palmolieplantages, die een belangrijk ingrediënt leveren voor veel shampoos en schoonheidsproducten, waaronder Head & Shoulders. Met de wouden verdwijnt een belangrijke habitat voor onder meer de Sumatraanse tijger en de orang-oetan.

400.000

Op initiatief van milieuorganisatie Greenpeace riepen bijna 400.000 mensen van over de hele wereld Procter and Gamble (P&G) de voorbije weken op ontbossing te weren. Met succes: P&G neemt zich voor om tegen 2015 enkel traceerbare palmolie te gebruiken en tegen 2020 alle ontbossing te weren uit zijn productieketen. Leveranciers van het bedrijf moeten tegen die tijd kunnen garanderen dat ze geen plantages aanleggen in ecologisch waardevol gebied, de rechten van lokale bevolkingsgroepen respecteren en dat gebieden met een hoge biodiversiteit of belangrijke CO2-opslag beschermd zullen worden.

“Honderdduizenden mensen over de hele planeet hebben P&G opgeroepen om neen te zeggen tegen palmolie die tijgers en orang-oetans dakloos maakt”, zegt Areeba Hamid van Greenpeace International. “Hun engagement is opnieuw een stap in de richting van meer verantwoorde productieketens en het einde van de ontbossing in de regenwouden wereldwijd.”

Optimisme

Toch waarschuwt Greenpeace ook tegen teveel optimisme. “Het beleid is niet perfect. Het laat de leveranciers nog zes jaar vrij om bossen te vernielen”, zegt Hamid. “Met de klimaatverandering en het snelle verlies aan biodiversiteit dringen we er bij P&G op aan om actie te ondernemen tegen leveranciers zoals Musim Mas en KLK, waarvan nu al bekend is dat ze waardevolle wouden en draslanden vernielen”, zegt Hamid.

Bovendien, zegt Hamid, moet de multinational de goede voornemens niet beperken tot palmolie, maar ze ook uitbreiden naar andere producten zoals houtpulp.

Met de aankondiging volgt P&G een reeks andere grote producenten van schoonheidsproducten, waaronder L’Oreal en Colgate-Palmolive. “Het nieuwe beleid van P&G is het bewijs dat de palmoliesector een transformatie doormaakt”, zegt Hamid. “Van consumenten die producten vragen zonder ontbossing tot handelaren en producenten: verantwoorde palmolie is snel de norm aan het worden.”