Realistische CO2-prijs brengt winsten bedrijven in gevaar

Nieuws

Realistische CO2-prijs brengt winsten bedrijven in gevaar

Realistische CO2-prijs brengt winsten bedrijven in gevaar
Realistische CO2-prijs brengt winsten bedrijven in gevaar

IPS

06 september 2017

Een CO2-prijs van 100 dollar per ton is nodig om de temperatuurstijging op aarde onder de 2 graden te houden, maar zo'n hoge prijs heeft grote impact op de winst van bedrijven. Dat stelt de Britse vermogensbeheerder Schroders op grond van een nieuwe analyse.

Christian Lederer (CC BY 3.0)

Christian Lederer (CC BY 3.0)​

De CO2-prijs kent al jaren een grillig verloop en bedraagt nu minder dan 5 dollar per uitgestoten ton. Voor een effectief klimaatbeleid zou die prijs flink omhoog moeten, stelt Schroders. Een prijs van 100 dollar per ton is nodig om de opwarming van de aarde onder de 2 graden Celsius te houden.

Zo’n hoge prijs houdt grote risico’s in voor de winst van veel bedrijven. Schroders spreekt over een daling van de inkomsten met meer dan 20 procent bij de onderzochte bedrijven. In de bouw- en staalsector en chemische industrie kan dat zelfs meer dan 80 procent zijn. Voor de analyse werd gebruik gemaakt van gegevens over ongeveer 12.500 bedrijven.

Het minste risico lopen bedrijven die actief zijn op het gebied van software, financiële diensten, gezondheidszorg, de farmaceutische industrie en telecommunicatie. Voor een minderheid van de bedrijven leidt een hoge CO2-prijs tot hogere winst.

CO2-voetafdruk

Volgens de analyse zijn de huidige methoden die de CO2-voetafdruk van een bedrijf berekenen onvoldoende om de echte risico’s in kaart te brengen. ‘Er is geen significante relatie tussen het risico dat bedrijven lopen en de CO2-voetafdruk waar investeerders het vaakst naar kijken. Het gevaar bestaat dat investeerders in producten met een lage CO2-voetafdruk, toch meer blootgesteld zijn aan klimaatrisico’s dan ze verwachten.’

Volgens Schroders wordt bij de berekening van de huidige CO2-afdruk van bedrijven uitgegaan van de CO2-uitstoot per dollar aan investeringen in een portfolio. ‘Het effect van die emissie op de inkomsten of waarde van een bedrijf, hangt echter veel meer af van het businessmodel, de kostenstructuur en de dynamiek in de industrie dan van de CO2-voetafdruk.’