Reality-tv in Bagdad wint drie Webby-awards

Nieuws

Reality-tv in Bagdad wint drie Webby-awards

Joren Gettemans

07 mei 2008

"Hometown Baghdad", een reeks internetvideo's die een unieke kijk bieden op het leven van drie jonge Irakezen in Bagdad, heeft drie Webby's in de markt gesleept, zowat de Oscars voor internetsites en onlinevideo's.

Hometown Baghdad geeft een kijk op Bagdad zoals we het de laatste jaren niet gewend zijn. Geen hinderlagen, straatgevechten of bomaanslagen, maar het alledaagse leven van drie gewone Irakese jongens uit de middenklasse die wonen en studeren in Bagdad. Adel is 23, zijn medestudent Ausama is 20 en hun vriend Saif, die afstudeert als tandarts, 23. Hoewel hun video’s wereldwijd door honderdduizenden mensen bekeken worden, zijn de drie in Bagdad volslagen onbekend.
In de “webisodes”, korte filmpjes die op het internet circuleren, zien we ze naar school gaan, zwemmen en sporten, eten en repeteren in een muziekgroepje. Alledaagse activiteiten die toch niet eenvoudig zijn in een stad die getekend is door de jarenlange oorlog en religieuze verdeeldheid. De jongens vertellen over hun frustraties en over hoe hun vrienden Irak proberen te verlaten van zodra ze kunnen. In één van de episodes vertelt Ausama hoe zijn oom gedood is door Amerikaanse troepen.
De makers van Hometown Baghdad kregen bij de productie de steun van “Chat the Planet”, een organisatie die jonge mensen van over de hele wereld bijeen wil brengen in dialoog. Chat the Planet zorgde ook voor de distributie van de video’s via de eigen website en via populaire internetsites als YouTube en Joost.
De serie was genomineerd voor een Webby Award in vier categorieën: “Best Editing”, “News and Politics: Series”, “Public Service and Activism” en “Reality”. In de laatste drie categorieën kwam ze als winnaar uit de bus. De Webbies worden jaarlijks uitgereikt door de International Academy of Digital Arts and Sciences aan de beste websites ter wereld in dertig categorieën. Ze zijn sinds 1996 uitgegroeid tot de Oscars voor het internet.