’s Werelds grootste modemerken zetten in op een circulair modesysteem

Daian Gan (CC0)

Met het Circular Fshion System Commitment gaan alle bedrijven één of meerdere engagementen aan binnen vier domeinen: ontwerp met het oog op herbruikbaarheid, meer inzamelen van gebruikte kledij, toename van de verkoop van gebruikte kledij en toename van het hergebruik van textielvezels die afkomstig zijn van oude en gebruikte kleding.

Vierenzestig grote kledingbedrijven waaronder Adidas, Inditex, Hugo Boss en H&M hebben individuele doelstellingen gepubliceerd om de transitie naar een circulair modesysteem te versnellen. Oude kleding terugbrengen naar de winkel wordt straks heel gewoon.

Vorige lente waren de 64 modebedrijven al overeengekomen op de Copenhagen Fashion Summit om meer in te zetten op een snellere transitie naar een circulair modesysteem. Samen ondertekenden ze daartoe het 2020 Circular Fashion System Commitment.

142 modemerken

De 64 bedrijven vertegenwoordigen in totaal 142 modemerken waaronder Adidas, Zara, Asos, Lacoste, Pull&Bear, Eileen Fisher, Timberland en Wrangler. Door de ondertekening uitten ze hun steun voor een meer circulair modesysteem en engageerden ze zich om zelf een circulaire strategie voor hun bedrijf uit te tekenen die voor 2020 in werking moet treden.

Gisteren zetten de 64 bedrijven hun individuele bedrijfsdoelstellingen online. In totaal werden er 143 doelen geformuleerd.

Gemeenschappelijke toekomst

‘Sinds de ondertekening van het commitment in mei vorig jaar was ik erg benieuwd naar de concrete doelstellingen die de 64 bedrijven zouden uitzetten’, zegt Eva Kruse van Global Fashion Agenda.

‘Ondertussen hebben we 143 doelstellingen gezien en ook al verschillen ze per bedrijf qua focus en de mate van engagement, toch delen de merken allemaal een gemeenschappelijke toekomst door stappen te ondernemen die naar een circulaire mode-industrie zullen leiden. Dat is erg bemoedigend om te zien.’

Inzamelen van oude kledij

Alle bedrijven gaan één of meerdere engagementen aan binnen vier domeinen: ontwerp met het oog op herbruikbaarheid, meer inzamelen van gebruikte kledij, toename van de verkoop van gebruikte kledij en toename van het hergebruik van textielvezels die afkomstig zijn van oude en gebruikte kleding.

Een kledingmerk als Suitsupply wil binnen twee jaar al 25.000 kilogram gebruikt textiel en lederwaren opnieuw ophalen.

Een kledingmerk als Suitsupply engageert zich bijvoorbeeld om tegen 2020 in elke winkel een take-back-schema uitgerold te hebben. Op die manier willen ze binnen twee jaar al 25.000 kilogram gebruikt textiel en lederwaren opnieuw ophalen.

H&M zal stappen ondernemen in alle vier de domeinen. Voor de herverkoop van gebruikte kledij betekent dit onder meer dat tegen 2020 40 tot 60 procent van de door H&M teruggenomen kledij opnieuw verkocht of hergebruikt zal worden. Dit project realiseren ze in samenwerking met een partner die onder meer toeziet op de kwaliteit van de ingezamelde kledij.

De eerste evaluatie van de vooruitgang die de bedrijven maken wordt verwacht in mei 2018.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift