’s Werelds grootste modemerken zetten in op een circulair modesysteem

Daian Gan (CC0)

Met het Circular Fshion System Commitment gaan alle bedrijven één of meerdere engagementen aan binnen vier domeinen: ontwerp met het oog op herbruikbaarheid, meer inzamelen van gebruikte kledij, toename van de verkoop van gebruikte kledij en toename van het hergebruik van textielvezels die afkomstig zijn van oude en gebruikte kleding.

Vierenzestig grote kledingbedrijven waaronder Adidas, Inditex, Hugo Boss en H&M hebben individuele doelstellingen gepubliceerd om de transitie naar een circulair modesysteem te versnellen. Oude kleding terugbrengen naar de winkel wordt straks heel gewoon.

Vorige lente waren de 64 modebedrijven al overeengekomen op de Copenhagen Fashion Summit om meer in te zetten op een snellere transitie naar een circulair modesysteem. Samen ondertekenden ze daartoe het 2020 Circular Fashion System Commitment.

142 modemerken

De 64 bedrijven vertegenwoordigen in totaal 142 modemerken waaronder Adidas, Zara, Asos, Lacoste, Pull&Bear, Eileen Fisher, Timberland en Wrangler. Door de ondertekening uitten ze hun steun voor een meer circulair modesysteem en engageerden ze zich om zelf een circulaire strategie voor hun bedrijf uit te tekenen die voor 2020 in werking moet treden.

Gisteren zetten de 64 bedrijven hun individuele bedrijfsdoelstellingen online. In totaal werden er 143 doelen geformuleerd.

Gemeenschappelijke toekomst

‘Sinds de ondertekening van het commitment in mei vorig jaar was ik erg benieuwd naar de concrete doelstellingen die de 64 bedrijven zouden uitzetten’, zegt Eva Kruse van Global Fashion Agenda.

‘Ondertussen hebben we 143 doelstellingen gezien en ook al verschillen ze per bedrijf qua focus en de mate van engagement, toch delen de merken allemaal een gemeenschappelijke toekomst door stappen te ondernemen die naar een circulaire mode-industrie zullen leiden. Dat is erg bemoedigend om te zien.’

Inzamelen van oude kledij

Alle bedrijven gaan één of meerdere engagementen aan binnen vier domeinen: ontwerp met het oog op herbruikbaarheid, meer inzamelen van gebruikte kledij, toename van de verkoop van gebruikte kledij en toename van het hergebruik van textielvezels die afkomstig zijn van oude en gebruikte kleding.

Een kledingmerk als Suitsupply wil binnen twee jaar al 25.000 kilogram gebruikt textiel en lederwaren opnieuw ophalen.

Een kledingmerk als Suitsupply engageert zich bijvoorbeeld om tegen 2020 in elke winkel een take-back-schema uitgerold te hebben. Op die manier willen ze binnen twee jaar al 25.000 kilogram gebruikt textiel en lederwaren opnieuw ophalen.

H&M zal stappen ondernemen in alle vier de domeinen. Voor de herverkoop van gebruikte kledij betekent dit onder meer dat tegen 2020 40 tot 60 procent van de door H&M teruggenomen kledij opnieuw verkocht of hergebruikt zal worden. Dit project realiseren ze in samenwerking met een partner die onder meer toeziet op de kwaliteit van de ingezamelde kledij.

De eerste evaluatie van de vooruitgang die de bedrijven maken wordt verwacht in mei 2018.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.