Milieubeweging zet koffieketen Starbucks onder druk

Starbucks investeert 10 miljoen in recycleerbare koffiebeker

Dees Chinniah CC BY-ND 2.0

 

Koffieketen Starbucks investeert 10 miljoen dollar in de ontwikkeling van een volledig recycleerbare en composteerbare koffiebeker. Die moet over drie jaar op de markt zijn.

‘Niemand is tevreden met de kleine stapjes die de industrie tot nog toe heeft geboekt, het gaat gewoon niet snel genoeg’, zegt Colleen Chapman van Starbucks.

‘Niemand is tevreden met de kleine stapjes die de industrie heeft geboekt, daarom willen we een volledig recycleerbare en composteerbare beker op de markt brengen’

‘Nu starten we dus een ambitieuze zoektocht: samenwerken met de industrie om een volledig recycleerbare en composteerbare beker op de markt te brengen.’

Starbucks zet 10 miljoen dollar opzij voor een consortium in partnerschap met Closed Loop Partners. Het moet de eerste stap zijn in de ontwikkeling van de NextGen Cup die niet meer op afvalstorten terecht mag komen maar gerecycleerd moet kunnen worden als nieuwe beker, servet of een ander product, of composteerbaar is.

Het consortium moet beurzen uitreiken voor ondernemers met beloftevolle ideeën en nodigt participatie uit van de industrie. Opvallend is dat Starbucks een open source-aanpak belooft, zodat ook andere spelers de innovaties kunnen toepassen.

4 miljard bekers per jaar

De beslissing komt er na toenemende druk door Stand.earth, een coalitie van milieubewegingen. Die heeft al bijna een miljoen handtekeningen verzameld om Starbucks te herinneren aan de eerdere beloftes voor een duurzamere koffiebeker.

De coalitie verwelkomt de aankondiging, maar houdt ook een slag om de arm. ‘Starbucks heeft vandaag beloofd iets te doen aan hun ‘4-miljard-wegwerpbekers-per-jaar-probleem’, en plaatst zich daarbij aan de juiste kant van de geschiedenis wat betreft bossen en het klimaat -althans dat denken we’, zegt Todd Paglia, directeur van Stand.earth.

‘Maar omdat het al hun derde belofte is, hebben we meer details nodig over dit plan’, zegt Paglia. ‘Pas dan zullen we de druk verschuiven naar Costa Coffee, McDonald’s, Peet’s en andere bedrijven die een duwtje nodig hebben om te veranderen.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2745   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift