Tweedehands shoppen is niet automatisch duurzamer

Nieuws

Tweedehands shoppen is niet automatisch duurzamer

Koop kleren tweedehands en spaar het milieu: het lijkt simpel, maar dat is het niet altijd, stelt Amerikaans onderzoek. Wie vaker tweedehands kleding koopt, blijkt ook vaker nieuwe spullen te shoppen.

De mode-industrie heeft een enorme ecologische voetafdruk. De opkomst van fast fashion heeft de afgelopen twintig jaar de wereldwijde productie van kledij bijna verdubbeld, met enorme hoeveelheden afval tot gevolg. In 2023 produceerde de industrie naar schatting 2,5 tot 5 miljard overtollige kledingstukken.

Tweedehands kleren kopen is een deel van de oplossing, maar er schuilt een addertje onder het gras, toont onderzoek door de Universiteit van Yale. Een bevraging bij ruim duizend Amerikanen toont dat wie meer tweedehands koopt, vaak ook meer nieuwe spullen aankoopt dan de gemiddelde consument. Het toont aan dat tweedehands spullen het aankoopgedrag eerder aanvullen dan vervangen, zeggen de onderzoekers.

Slechte gewoonten 

‘Onze bevindingen suggereren dat de tweedehandsmarkt, in plaats van het probleem op te lossen, onbedoeld niet-duurzame koopgewoonten kan aanmoedigen’, zegt postdoctoraal onderzoeker Meital Peleg Mizrachi. ‘Mensen die veel tweedehands kleding kopen, hadden ook de neiging om kleding sneller weg te doen dan anderen, en gooien ze weg terwijl ze nog in goede staat zijn of zelfs gloednieuw.’

Fast fashion merken stimuleren vaak ook de tweedehandsmarkt actief. Maar mogelijk sust die markt voor een deel het geweten van consumenten, terwijl de zucht naar nieuwe trends aangezwengeld wordt. ‘Uiteindelijk produceren degenen die het meest actief zijn op de tweedehandsmarkt meer textielafval dan andere consumenten’, stelt Peleg Mizrachi. 

De populariteit van de tweedehandsmarkt was vooral groot onder jongeren: 79% 18 tot 24-jarigen kocht tweedehands kleding, vergeleken met 57% van de 65-plussers. Studenten waren de meest frequente kopers van tweedehands kleding, met 84% die dergelijke aankopen rapporteerde. Vrouwen gaven aan actiever te zijn op beide markten dan mannen.