Uber zonder chauffeur in Singapore

Singapore stelt volgend jaar een deel van de stad open voor zelfrijdende taxi’s. Deze auto’s zonder chauffeur moeten passagiers naar treinen of andere vormen van openbaar vervoer brengen, meldt MIT Technology Review.
 

  • © SMART Singapore probeert al jaren autoverkeer te ontmoedigen in de dichtbevolkte stad. © SMART

De zelfrijdende taxi’s hebben een lage snelheid en vervoeren mensen over kleine afstanden. Het Singaporese ministerie van Transport wil zo uitproberen of de auto’s verkeersopstoppingen kunnen voorkomen en of de stad volledig opgebouwd kan worden rond wandelen, fietsen en openbaar vervoer.

Uit simulaties blijkt dat kruispunten dubbel zoveel auto’s kunnen verwerken als ze door een computer worden aangestuurd.

Onderzoeker Paolo Santi, betrokken bij het Ambient Mobility Initiative van MIT, zegt dat uit simulaties blijkt dat kruispunten dubbel zoveel auto’s kunnen verwerken als ze door een computer worden aangestuurd. De circulatie wordt daarmee verbeterd en extra CO2-uitstoot door optrekken en afremmen wordt voorkomen.

Singapore probeert al jaren autoverkeer te ontmoedigen in de dichtbevolkte stad. Zo moet voor autobezit moet een vergunning worden aangevraagd, en die is ongeveer even duur als een auto zelf.

 

 

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3068   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift